Wikia

Le Redoutable
LR.jpg

Type

Bepantserd centrale-batterijschip

Land van herkomst

Frankrijk
Bouwfirma Arsenal de Lorient
Ontwerp L. de Bussy
Productie (kiel / te water / in dienst) 1873 / 1876 / 1878
Gebruiker(s) Franse marine
Specificatie

Bepantsering romp: 220-355 mm / batterij: 240-300 mm / dek: 45-60 mm
Bewapening 8x 274-mm Model 1875 kanons, 6x 140-mm Model 1870 kanons, 1x 47-mm kanon, 12x 37-mm Hotchkiss kanons, 2x 365-mm torpedobuizen
Vliegtuigen
Voortstuwing 2x compoundstoommachines met horizontaal krukdrijfstangmechanisme die 4623 kW leveren aan een schroef
Waterverplaatsing 9430 ton
Snelheid/Bereik 14,5 knopen / 2840 zeemijlen
Bemanning 709

Einde

Verschroot in 1912 te Saigon

Le Redoutable werd op stapel gezet in augustus 1873 na te zijn besteld als onderdeel van het Franse bouwprogramma van 1872, waartoe ook 28 pantserschepen, 34 kruisers en ruim 100 kleinere oorlogsschepen behoorden. Le Redoutable was een voorbeeld van het 'centrale batterij-schip', waarbij de ketels en de meeste bewapening op een centrale positie werden opgesteld.

Het schip, ontworpen door L. de Bussy, had een heel ander ontwerp dan de voorgaande centrale batterijschepen, de breedte werd vergroot, diepgang verkleind en centrale batterij verkort, met slechts vier 274-mm kanons op de hoeken. Het schip viel op door de scherpe binnenwaartse buiging en de centrale batterij strekte zich uit langs de volle breedte van de romp. Dit zorgde voor een groot vuurbereik ten koste van beperkte terugslagruimte voor de boordbatterijen. Van de andere vier kanons van 274-mm werden er twee opgesteld in semi-barbettes boven de batterij, een onder het vooronder en een op het achterschip in onbeschermde posities.

Voor het eerst werd voor de romp op grote schaal staal gebruikt. Het ging om zachtstaal, ontwikkeld door de Creusot-fabriek, dat 30% sterker was dan ijzer. Puddelijzer werd behouden voor het pantser. Het pantser omvatte een gordel in de volle lengte, van 1,52 m. onder tot 1,47 m. boven de waterlijn, met een dikte van 355 mm die midscheeps versmalde tot 220 mm voor en 230 mm achter. Het batterijpantser lag 5,8 m. boven de waterlijn, en aan de bovenrand van de gordel buiten de batterij bevond zich een 60 mm pantserdek zonder bepantserd dak. Het schip had een dubbele bodem, maar de bescherming daarvan werd verminderd door het ontbreken van waterdichte schotten in de lengte. Een andere tekortkoming was dat de stoomstuurmachine zich boven water bevond.

De vier 274-mm batterijkanons hadden een lagere mondingssnelheid en waren lichter dan de vier ongepantserde kanons op het bovendek. Het tweede geschut bestond uit zes 140-mm kanons die later werden vervangen door 100-mm kanons, en deze stonden op het bovendek. De magazijnen van de batterijkanons konden oververhit raken omdat ze zich dicht bij de machinekamers bevonden. Bij een eerste herbewapening werd het hoofdgeschut verbeterd, terwijl bij een tweede herbewapening de vier batterijkanons werden vervangen door 240-mm kanons.

Zoals afgeleverd in december 1878 door het Arsenal de Lorient, had de Le Redoutable een compleet scheepstuigage, met 2230 m² aan zeildoek, maar het schip werd later hertuigd als barkentijn en, uiteindelijk, met twee legermasten die het samen met de grote schoorsteen een imposant voorkomen gaven. Het schip kreeg in 1894 nieuwe machines en ketels, en werd in 1910 uit de vaart genomen.

Around Wikia's network

Random Wiki