Wikia

TriStar.jpg

De HDU van een TriStar kan 1814 kg brandstof per minuut overpompen. Boven de romp zit een tankstang zodat het toestel zelf ook kan worden bijgetankt. De cabine is volledig ingericht voor vervoer van passagiers. ZD951 'Perky' is een TriStar KC.Mk 1.

In 1982-1984 schafte het Britse ministerie van Defensie negen Lockheed triStar 500 verkeersvliegtuigen aan (zes van British Airways en drie van PanAm). In de eerste fase van een omvangrijk programma werden vier van de BA-toestellen omgebouwd tot TriStar K.Mk 1 tank/trankporttoestellen. Daarbij werden brandstoftanks onder de vloer geïnstalleerd, zodat ze 45.360 kg brandstof extra konden meenemen en de totale brandstofcapaciteit toenam tot 136.080 kg. Voorts werden twee Flight Refuelling Ltd HDU's (Hose Drum Units, tankinstallaties) in de achterkant van de romp gemonteerd en kregen de toestellen een gesloten TV-circuit om de tankmanoeuvre overal te kunnen volgen. De eerste vlucht van een aldus toestel vond plaats op 9 juli 1985.

Twee van de vier K.Mk 1's vliegen nog steeds. De overige twee en twee nieuw aangekochte TriStars zijn verder veranderd in TriStar KC.Mk 1 tank/transporttoestellen. De KC.Mk 1 vloog voor het eerst in 1988 en had een grote vrachtdeur links voor in de romp en een laadsysteem, en kon vracht en 35 passagiers vervoeren.

Twee van de voormalige PanAmtoestellen vliegen als TriStar C.Mk 2 troepentransportvliegtuig zonder tankvoorziening. Er zijn plannen geweest om het derde toestel uit te rusten met Mk 32B pods met tankinstallaties onder de vleugels en het de aanduiding TriStar K.Mk 2 te geven, maar dat is niet doorgegaan. Het toestel werd in plaats daarvan afgeleverd als TriStar C.Mk 2A, met militaire avionica, een nieuw interieur en een analoge autopiloot ter vervanging van de storingsgevoelige digitale autopiloot van de K.Mk 1 en de KC.Mk 1.

Alle TriStars van de RAF zijn uitgerust met AN/ALR-66 radarwaarschuwingsontvangers.

Specificatie: Lockheed TriStar K.Mk 1.
Type: Tanker/transportvliegtuig.
Bouwfirma: Lockheed.
Afmetingen: Lengte: 50,05 m ; Hoogte: 16,87 m ; Spanwijdte: 50,09 m ; Vleugeloppervlak: 328,96 m².
Gewicht: Leeg: 110.163 kg ; Max. startgewicht: 244.944 kg.
Motor(en): 3x Rolls-Royce RB-211-524B4 turbofans van 222,41 kN elk.
Prestaties: Max. kruissnelheid op 10.670 m: 964 km/u ; Klimvermogen: 860m/min ; Plafond: 13.105 m ; Bereik:7783 km.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki