Wikia

M728 combat engineer vehicle
M728.jpg

Type

gevechtsgenievoertuig

Land van herkomst

USA
Bouwfirma Detroit Arsenal Tank Plant

Chrysler Defence (nu: General Dynamics Land Systems)

Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1963 / 1965-1987 / 1965- actief
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht 53,2 ton gevechtsklaar
Motor(en) Continental (nu General Dynamics) AVDS-1790-2DR V12, luchtgekoelde twin-turbo dieselmotor van 560 kW (750 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 48 km/u / 451 km
Bewapening 1x M135 kanon van 165-mm / 1x 7,62-mm M240 machinegeweer / 1x 12,7-mm M85 machinegeweer
Doorwaaddiepte 1,22 m., met voorbereiding: 2,40 m.
Hellingshoek 60°
Verticaal obstakel 0,76 m.
Overschrijdend vermogen 2,51 m.
Bemanning 4
Gebouwd 291

Gebruik (Landen)

USA, Oman, Portugal, Marokko, Saouidi Arabië, Singapore

In de jaren vijftig was de standaard zware gevechtstank van het Amerikaanse leger de M48, die opgevolgd zou worden door de T95 (T28). Op hetzelfde chassis werd een genievoertuig ontwikkeld met de aanduiding T118. Uiteindelijk werd het hele T95 project evenals de T118 geannuleerd en werd de M48 verder door-ontwikkeld. Het resultaat was de M60, die in 1960 in productie ging. Vervolgens werd besloten om op het chassis ervan een genievoertuig te ontwikkelen met de aanduiding T118E1. Na tests met prototypes werd dit type in 1963 voor productie geselecteerd onder de aanduiding M728 Combat Engineer Vehicle. Er werden 291 M728's gebouwd in de Detroit Tank Plant, die destijds van General Dynamics Land Systems was en materieel voor de US Army produceerde.

De M728 was in principe een M60A1, waarvan het 105-mm M68 kanon is vervangen door een 165-mm kanon met korte loop voor het vernietigen van fortificaties. Dit type vervoert dertig HESH- granaten (High Explosive Squash Heah, brisant, vervormbare kop). Er is een coaxiale 7,62-mm mitrailleur geïnstalleerd en de commandant heeft een eigen 12,7-mm mitrailleur op het commandoluik.

Voor op de romp staat een A-frame dat een hefvermogen heeft van 15.876 kg. Als het voertuig in beweging is, ligt het A-frame 120 graden gedraaid achter de koepel. De lier van het A-frame zit achter de koepel en word bediend door de commandant. Voor op de romp zit een hydraulisch bediend dozerblad dat wordt gebruikt voor het vullen van greppels en gaten, het opruimen van obstakels en het uitgraven van stellingen. Tot de standaardapparatuur van alle voertuigen behoort nachtzichtapparatuur, o.a. een zoeklicht op de hoofdbewapening, een NBC-systeem en een voorziening om door diep water te rijden.

VariantenEdit

  • M728: Voertuig op basis van een M60.
  • M728A1: Voertuig op basis van een M60A1.

Around Wikia's network

Random Wiki