Wikia

Marder II
Marder II Ausf F

Type

Tankdestroyer

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma FAMO, M.A.N., Daimler-Benz
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1942 tot 1944
Gebruiker(s) Wehrmacht, Waffen SS, Luftwaffe
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 6,36 m / 2,28 m / 2,2 m.
Gewicht 11 ton
Motor(en) 6 cilinder vloeistofgekoelde Maybach HL 62 TRM benzinemotor van 104,4 kW (140 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 40 km/u / 190 km.
Bewapening 1x 75-mm Pak 40 kanon
Doorwaaddiepte 0,9 m
Hellingshoek 57°
Verticaal obstakel 42 cm.
Overschrijdend vermogen 1,8 m
Bemanning 3
Gebouwd 1217

Gebruik (Landen)

Duitsland.

Evenals de Panzerkampfwagen I was de Panzerkampfwagen II bij zijn indienststelling  in 1935 uitsluitend bedoeld voor trainings- en ontwikkelingsdoeleinden. Ook dit type werd aan verschillende fronten ingezet tussen 1939 en 1942, omdat er niet genoeg operationele tanks beschikbaar waren. De tanks kweet zich echter uitstekend van zijn onverwachtte operationele taken, ondanks het feit dat de hoofdbewapening slechts uit een 20-mm kanon bestond. In 1941 was het hoog tijd dat de Panzerkampfwagen II vervangen werd, daar het kanon alleen nog maar ongepantserde doelen de baas kon en de kleine ring aan de koepel de plaatsing van een zwaarder kanon niet toestond. Het stopzetten van de nog draaiende productielijn voor het chassis was zonde en de kans werd aangegrepen op de PzKpfw II om te bouwen tot tankdestroyer.

Het prototype van de nieuwe Panzerjäger was voorzien van een 50-mm antitankkanon, maar de productieversie werd uitgerust met een speciale Pak 40/2 versie van het 75-mm Pak antitankkanon. Dit krachtige wapen was het Duitse standaard antitankkanon. Geplaatst op een mobiel onderstel nam de effectiviteit van dit wapen aanzienlijk toe. Het kanon werd achter een 10 mm dik pantserschild geplaatst dat naar achteren afliep en de bemanning voldoende bescherming bood. Om tegenwicht te bieden tegen het gewicht van het kanon, werd de motor achter in de romp gelegd. De motorkap was tevens het werkbordes van de kanonniers. Dit voertuig werd bekend als de Marder II (marter). De formele (en minder handige) benaming in officiële documenten waren Pak 40/2 Ausf SIF II of SdKfz 131.

Brede inzetEdit

De Marder II bleef tot 1944 in productie en werd van de tot gemotoriseerd geschut omgebouwde Duitse tanks een van de meestgebruikte. Er werden meer exemplaren van gebouwd dan van enig ander wapen van deze soort: 1217 exemplaren. De Marder II was een bruikbaar en efficiënt wapen in de strijd, daar het voertuig vrij klein was, goede terreineigenschappen had en een kanon dat bijna iedere geallieerde tank kon uitschakelen. Alleen voor de superzware sovjettanks zoals de IS-2 gold dat niet. Op de  beplating van het motorcompartiment stonden rekken voor 37 granaten. Er was ook plaats voor 600 patronen voor de mitrailleur. Dit was doorgaans een 7,92-mm MG 34 of MG 42.

De meeste Marder II exemplaren werden naar het Oostfront gestuurd, maar het voertuig dook overal op waar Duitse troepen in actie kwamen. In 1944 werd de bemanning van de Marder vaak met één man teruggebracht om mankracht te sparen. In dat jaar was dus de productie beëindigd, maar de ontwikkeling was niet stopgezet. In de laatste fase van de oorlog werden enkele Marder II's uitgerust met infraroodzoeklichten om het wapen 's nachts in te kunnen zetten, en deze werden aan het Oostfront ingezet. Deze vernieuwing had echter nauwelijks invloed op de afloop van de oorlog.

Around Wikia's network

Random Wiki