Wikia

Marder III
MarderIIIM

Marder III Ausf M

Type

Gemotoriseerd antitankkanon

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma BMM (ČKD)
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1942 / 1942-1944 / 1942-1945
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht 11 ton
Motor(en) Praga AC vloeistofgekoelde benzinemotor van 112 kW (140 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 42 km/u / 140 km.
Bewapening 7,5 cm KwK 40/43 L/46 kanon / 7,92-mm MG34 machinegeweer
Doorwaaddiepte 0,9 m.
Hellingshoek 57°
Verticaal obstakel 84 cm.
Overschrijdend vermogen 1,3 m.
Bemanning 4
Gebouwd Marder III: 344 / Marder III Ausf.H: 275 (175 omgebouwd) / Marder III Ausf.M: 942

Gebruik (Landen)

Duitsland

Er bestonden twee gemechaniseerde kanonnen die werden aangeduid als Marder III. Beide typen hedden hetzelfde onderstel, dat van de ¨koda TNHP-S]] tank. Deze werd oorspronkelijk door Skoda in Pilzen geproduceerd voor het Tsjechoslowaakse leger. Na de bezetting van de rest van Tsjechoslowakije door Duitsland in 1939 zette Skoda de prodictie voort voor het Duitse leger.. De tank werd nu aangeduid als PzKpfw 38)t). De Duitsers brachten ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp zoveel wijzigingen aan dat tegen 1941 de PzKpfw 38(t) beschouwd mag worden als Duitse tank. De oorspronkelijke geschutskoepel was echter te klein om een kanon te monteren dat krachtig genoeg was om na 1941 een kans te maken tegen geallieerde pantservoertuigen. De romp werd echter in productie gehouden met een ander doel.

In 1941 verschenen moderne geallieerde tanks op het strijdtoneel. De Wehrmacht had geen tanks die voldoende vuurkracht hadden om types zoals de Russische T-34 uit te schakelen. Haastige improvisaties moesten dit tekort oplossen. Eén van die geïmproviseerde oplossingen was het monteren van een buitgemaakt Russisch veldkanon het 76-mm Model 1936, op de romp van een PzKpfw 38(t). Het kanon was behalve als veldgeschut ook bruikbaar als antitankwapen. Op dezelfde wijze gingen de Duitsers ook te werk met getrokken antitankkanonnen.

Op het chassis van de PzKpfw 38(t) werd het kanon opgesteld achter een vast pantserschild. Het aldus geconverteerde voertuig ging begin 1942 in productie als de Marder III, ook aangeduid als Panzerjäger 38(t) für 7,62-cm Pak 36(r). Hiervan werden 344 stuks gebouwd voor gebruik aan het Oostfront, Noord-Afrika en andere fronten. Dit model werd echter beschouwd als noodoplossing, totdat in de loop van 1942 voldoende exemplaren van de Duitse 7,5-cm Pak 40 beschikbaar zouden komen. Toen schakelde de productielijn over op Duitse kanonnen in plaats van Russische wapens voor de Marder III. Die kreeg de officiële benaming Panzerjäger 38(t) Ausf H für 7,5-cm Pak 40/2, of ook wel SdKfz 138. Het pantserschild van deze versie was enigszins afwijkend van het eerdere model, evenals de bok waar het kanon op rustte.

Marder III's met het Pak 40 kanon werden snel naar het front gestuurd in de laatste fase van de campagne in Tunesië. Tot 1943 werd bij de productie van de verschillende Duitse typen gemotoriseerde kanonnen met Skoda chassis gebruik gemaakt van PzKpfw 38(t) tanks die van hun koepel waren ontdaan. De eerste series, inclusief de eerste versie van de Marder III, waren neuslastig. Dat beperkte hun bewegingsvrijheid. Daarom verhuisden Duitse ingenieurs de motor naar voren in de romp en plaatsten het pantserschild en het kanonplatform plus geschut achterop. Dat leverde weer een nieuwe versie van de Marder III op, de Panzerjäger 38(t) Ausf M für 7,5-cm Pak 40/3. Dit voertuig was beter in balans, en het aldus ontstane onderstel werd gebruikt om een grote verscheidenheid van andere wapens op te monteren. De laatste versie van de Marder III werd gebouwd bij BMM in Praag. Nadat hiervan 942 exemplaren gebouwd waren werd de productie in mei 1944 gestaakt.

VariantenEdit

  • SdKfz 139 - Panzerjäger 38(t) für 7,62 cm PaK36(r): Tegelijk met de Marder II (Panzer Selbstfahrlafette 1 für 7,62 cm PaK36(r) auf Fahrgestell PzKpfw II Ausf D1 und D2) ontwikkelde men een bijna identiek voertuig op basis van de andere verouderde, maar nog in groten getale aanwezige lichte tank, namelijk de (Tsjechische) PzKpfw 38(t). Hier werden ook buitgemaakte en omgebouwde Russische 76,2mm AT-kanonnen op het onderstel van een lichte tank en een plaatje bepantsering als bescherming voor de bemanning. In maart 1942 begon de productie met 24 eenheden per maand en vanaf juli 1942 nam het tempo toe tot 30 stuks per maand. Na 344 eenheden werd de productie in oktober 1942 gestaakt.

De SdKfz 139 is te onderscheiden van de Sd.Kfz. 138 door het kleine beschermende PaK-schild, de SdKfz 138 had of een grotere of een gesloten compartiment. De SdKfz 139 is ook hoger omdat het kanon boven op het chassis was geplaatst.

  • SdKfz 138 - 7,5 cm PaK40/3 auf PzKpfw 38(t) Ausf H - Panzerjäger 38(t) mit 7,5 cm PaK40/3 Ausf M: Zelfde onderstel als de Marder III SdKfz 139, maar dit keer met een 7,5 cm PaK 40 en (deels) gesloten compartiment. Er bestonden twee varianten: de M en de H. Dit had te maken met de plaatsing van de motor (en zodoende het kanon ten behoeve van evenwicht): de H (Heckmotor) had het kanon centraal geplaatst, de M (Mittelmotor) had het kanon achter geplaatst. Dit maakt de twee dan ook meteen makkelijk te onderscheiden. Na 975 exemplaren gemaakt te hebben staakte de productie in mei 1944. De Marder werd opgevolgd door de Hetzer.

Around Wikia's network

Random Wiki