Wikia

De Tank Mk I was het productiemodel van het prototype dat werd aangeduid als 'Mother' en was gebaseerd op een aantal ontwikkelingsmodellen van het Holt tractorchassis. Luitenant W.G.Wilson was de man achter de ontwikkeling van 'Mother', waarvoor veel experimenteel werk werd verzet. Hij was het ook die het grote en hoge loopwerk ontwierp dat de meest kenmerkende vorm van de tank in de Eerste Wereldoorlog zou worden.

De eerste tankEdit

British Mark I

Een Tank Mk I (Male) komt in september 1916 in actie bij Thiepval. Over de romp is een anti-granaatraster gespannen en de tank is nog uitgerust met de onhandige stuurtrailer. Later werd deze afgeschaft.

'Mother' werd in januari en februari 1916 gedemonstreerd en werd kort daarop in productie genomen. In maart 1916 werd een apart legeronderdeel opgericht voor het gebruik van de nieuwe 'tank', een naam die was bedacht als dekmantel maar die nadien bleef hangen. De eerste exemplaren gingen medio 1916 naar de Heavy Section, Machine-Gun Corps, waar de eerste bemanningen werden geformeerd.

De Tank Mk I was een groot en zwaar voertuig met een Daimler benzinemotor van 78,3 kW (105 pk) in een gepantserde doos tussen twee enorme ruitvormige rupsbanden. Aanvankelijk zou een koepel op het dak worden geïnstalleerd, maar die maakte het voertuig instabiel, en daarom werd de hoofdbewapening à twee 6-pdr (57-mm) kanonnen in zijkasten geplaatst. In elke kast zat verder een Lewis mitrailleur of Hotchkiss mitrailleur en in de romp zat een derde. Het voertuig was gepantserd met 6 tot 12 mm geklonken staalplaten. Die oplossing voldeed niet goed, want kogels bleken tussen de naden door te dringen.

De Tank Mk I kon loopgraven tot 2,44 m breed oversteken. De eerste tanks werden bestuurd door middel van een tweewielige aanhanger. Die bleek later echter overbodig. Vaak raakten ze beschadigd, maar de tank was dan toch nog bestuurbaar.

Zodra de tanks medio 1916 in Frankrijk verschenen, kwamen ze in actie. De eerste Tank Mk I's verschenen op 15 september 1916 op het slagveld te Flers-Courcelette in een ijdele poging om het vastgelopen Somme-offensief weer op gang te helpen. De tanks wisten hier en daar doorbraken te forceren en veroorzaakten paniek waar ze verschenen, maar er waren er te weinig om veel verschil te maken. Veel van de vijftig stuks die werden ingezet, begaven het of kwamen vast te zitten in de modder.

Talrijke variantenEdit

De Mark I werd geproduceerd in twee versies: de Tank Mk I (Male), en was bedoeld voor offensieve acties, en de Tank Mk I (Female) met grotere zijkasten en een bewapening van vier Vickers en twee Lewis mitrailleurs, die bedoeld was voor de anti-infanterieondersteuning van de Tank Mk I (Male). Andere varianten waren de Mk I Tank Tender met stalen dozen in plaats van de zijkasten, en de Mk I Wireless Tank zonder zijkasten maar met een hoge radio-antenne.

De Tank Mk I schreef geschiedenis als de eerste tank uit de geschiedenis, maar als operationeel wapen stelde hij niet zo veel voor. Wél doordrong de Tank Mk I de Britse legerleiding van het potentieel van de tank. In 1917 werd het Tank Corps opgericht.

Specificatie: Mark I Tank.
Type: Zware tank.
Bouwfirma: William Foster & Co ; Lincoln Metropolitan Carriage, Birmingham.
Ontwerper: William Tritton ; Majoor Walter Gordon Wilson.
Ontwerp: 1915.
In productie: 1915-1919.
In dienst: 1916-1931 en 1945(?).
Afmetingen: Lengte met trailer: 9,91 m ; Romplengte: 8,05 m ; Breedte met zijkasten: 4,19 m ; Hoogte:2,45 m.
Gewicht: Male: 28,4 ton ; Female: 27,4 ton.
Motor(en): 1x Daimler-Knight 6-cilinder benzinemotor van 78,3 kW (105 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 6 km/u ; Bereik: 38 km.
Bewapening:

Male: 2x 6-pdr QF of 6-pdr 6cwt QF Hotchkiss kanonnen en 4x .303 Hotchkiss machinegeweren. Female: 4x .303 Hotchkiss en 2x .303 Lewis machinegeweren.

Bemanning: 8.
Aantal gebouwd: 150.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië, Duitsland, Sovjet-Unie, Amerika, Frankrijk, Canada, Australië, Estland, Letland.

Around Wikia's network

Random Wiki