Wikia

737px-Marmon-Herrington-MkIVF-latrun-2.jpg

Marmon-Herrington MK IVF ha-Namer-ha-Norai (The Terrible Tiger) in het Yad-la-Shiryon museum te Israël.

Hoewel de autoindustrie in Zuid-Afrika in 1938 nog nooit pantserwagens had gebouwd, beval de toenmalige regering de ontwikkeling van twee typen pantserwagen. Het werk hieraan vorderde langzaam tot het uitbreken van de oorlog in 1939 toen, na een snelle beoordeling van mogelijke alternatieven, beide modellen aangenomen werden. Orders bereikten al snel het aantal van 1000, en hoewel er geen faciliteiten bestonden voor het bouwen van dergelijke voertuigen op grote schaal, werden de eerste modellen al na enkele maanden geleverd.

De Zuid-Afrikanen bouwden hun pantserwagens door Ford-chassis te importeren uit Canada, 4x4 overbrengingen van Marmon Herrington uit de VS en bewapening uit Groot-Brittannië. Assemblage en bouw werden plaatselijk uitgevoerd in assemblagefabrieken en spoorwegwerkplaatsen, en de pantserplaten werden geproduceerd in Zuid-Afrikaanse staalbedrijven. De eerste voertuigen werden bekend onder de naam South African Reconnaissance Vehicle Mk 1, en deze hadden een lange wielbasis en een volledige 4x4 aandrijving. Het South African Reconnaissance Vehicle Mk 2 had een kortere wielbasis en een volledige 4x4 aandrijving. Na hun ervaringen met de Mk 1 voertuigen tegen de Italianen in Oost-Afrika, gebruikten de Zuid-Afrikanen de voertuigen alleen nog voor trainingsdoeleinden, maar voor de Mk II's was er een andere toekomst weggelegd. De Mk II, bekend bij de Britten onder de naam Armoured Car, Marmon Herrington Mk II, was een vrij eenvoudige maar effectieve aanpassing van het originele vrachtwagenchassis aan de nieuwe 4x4 overbrenging, met een goed gevormde gepantserde romp. De vroege versies hadden een koepel op het dak met een Vickers 7,7-mm machinegeweer, een tweede licht machinegeweer werd vooraan in de romp geplaatst, maar zodra deze combinatie was getest in actie werd hij verandert naar een Boys 13,97-mm antitankgeweer gemonteerd naast een 7,7-mm machinegeweer in de koepel. Het voertuig had een bemanning van vier in de ruime romp, en de motor was een ford V-8. Toen ze voor het eerst gebouwd werden en geleverd aan Zuid-Afrikaanse en Britse eenheden in Noord-Afrika, waren de Marmon Herringtons de enige pantserwagens die in behoorlijke aantallen beschikbaar waren, en daardoor vormden ze de voornaamste uitrusting van de verkenningseenheden tijdens operaties in de Westelijke Woestijn. ze bleken verrassend effectieve voertuigen, maar hun 12-mm pantser was vaak te dun om zinvol te zijn, en de bewapening was te licht. De troepen in het veld brachten hun eigen veranderingen aan en allerlei wapens prijkten op de koepels of op open rompen als de koepels verwijderd werden. Een van de meer gebruikelijke wapens was een buitgemaakt Italiaans 20-mm Breda kanon, maar Italiaanse en Duitse 37-mm en 45-mm tank- of antitankkanonnen werden ook gebruikt. Eén voertuig had een Brits 40-mm tankkanon en dit wapen kreeg de voorkeur voor latere modellen. De Armoured Car,Marmon Herrington Mk III was grotendeels vergelijkbaar met de Mk II, hoewel hij op een iets korter chassis stond, en de dubbele achterdeuren van de Mk II miste. De Mk II's hadden het moeilijk in de woestijncampagnes, maar ze hielden vol en werden zeer gewaardeerd. Er werden plaatselijk veel en zeer uiteenlopende aanpassingen uitgevoerd. Van commando- en reparatievoertuigen tot varianten met wel vier Brenguns in de koepel. Langzamerhand werden ze aangevuld en uiteindelijk vervangen door vastere pantserwagenontwerpen zoals de Humber. Latere uitvoeringen van de Marmon Herrington dienden in andere oorlogsgebieden - sommige werden zelfs buitgemaakt door de Japanners in het Verre Oosten - en het aantal formele varianten werd later tot acht uitgebreid, waaronder de Mk IV die geïnsireerd was op de Duitse achterwielpantserwagens, maar na de Mk IV bleef het in grote lijnen bij prototypes. De Armoured Car,Marmon Herrington Mk IV was een totaal ander voertuig met een monocoque ontwerp en de motor achterin. De voertuig van 6,4 ton was bewapend met een 40-mm kanon en een coaxiaal 7,62-mm Browning machinegeweer. Een variant ervan was de Mk IVF,met onderdelen van de Canadese Fordfabrieken in plaats van Marmon Herrington. Voor een land met een beperkt productie- en ontwikkelingspotentieel waren de Marmon Herrington pantserwagens een uitstekende prestatie van het Zuid-Afrikaanse leger en industrie.

VersiesEdit

  • MK I (1940): Bewapend met twee .303 Vickers machinegeweren, in de toren en een links vooraan, 113 gebouwd.
  • MK II (1941): Verlengt chassis (4x4), de vroege versie had dezelfde bewapening als de MK I, latere versies hadden een Boys anti-tank kanon en een Bren machinegeweer in de toren. Vroege versie had een geklonken romp, latere een gelaste, 887 gebouwd.
  • MK III (1941): Identiek aan de latere MK II's met een kortere wielbasis, latere versies hadden een deur aan de achterkant, geen radiatorrooster en geen koplampbeschermers, 2630 gebouwd.
    • MK IIIA: De toren werd vervangen door een ring voor twee .303 Vickers K machinegeweren.
  • MK IV (1943): Compleet herzien voertuig, de motor is gebleven, deze werd samen met de transmissie aan de romp gelast. Een QF 2-pounder anti-tank kanon werd in een twee-mans toren geplaatst. Latere versies hadden een Browning machinegeweer en een Browning of Vickers machinegeweer op de toren voor luchtbescherming, 2000 gebouwd.
  • MK IVF: Versie met een Canadees Ford F60L, vierwielaangedreven vrachtwagenchassis van 3 ton, 1200 gebouwd.
  • MK V (1942): Versie met acht wielen, twee Albion 6-cilinder motoren die enkel de twee middelste assen aandreven. Het voertuig had een QF 6-pounder kanon en gepantserde zijplaten. Het prototype presteerde ondermaats het werd herbouwd en de motoren werden achteraan geplaatst. De prestaties verbeterden niet en het kwam niet tot een productie.
  • MK VI: Versie met acht wielen en twee Mercury V8 motoren, alle wielen konden gestuurd worden. Er werden twee prototypes gebouwd, één met een QF 2- en één met een QF 6-pounder kanon.
  • MK VII: Een verbeterde versie van de MK IIIA, bewapend met een Vickers machinegeweer, geen productie.
  • MK VIII: Identiek aan de MK III met een 2-pounder kanon in een grotere toren, geen productie.
    • De MK VI prototypen zijn nog te zien in een museum in Groot-Brittannië (Bovington, 2pdr) en in Zuid-Afrika (6-pdr).

LinksEdit

George Forty - World War Two Armoured Fighting Vehicles and Self-Propelled Artillery, Osprey Publishing 1996, ISBN 1-85532-582-9

Specificatie: Marmon-Herringtong MK IV
Type: Pantserwagen (4x4)
Afmetingen: Lengte: 5,51 m zonder kanon ; Breedte: 1,83 m ; Hoogte: 2,29 m.
Gewicht: 6,4 ton.
Motor(en): Een Ford V-8 benzinemotor van 71 kW (95 pk).
Prestaties: Snelheid: 80 km/u ; Bereik: 320 km.
Bawapening: Tot 20 mm.
Bepantsering: 1x QF 2-pounder kanon ; 1 of 2 7.62-mm Browning machinegeweren.
Bemanning: 3.
Aantal gebouwd: 5746.
Gebruiker(s): Zuid-Afrika, Groot-Brittannië, Indië, Nieuw-Zeeland, Griekenland, Frankrijk, Polen, België.

Around Wikia's network

Random Wiki