Wikia

Marshall Soult.jpg

De HMS Marshal Soult.

Na acht monitors, met twee 305-mm kanons, te hebben besteld, besloot de Royal Navy in januari 1915 nog eens twee zware monitors, met twee 381-mm kanons, te bestellen bij Palmer in Newcastle. Deze vereisten een veel grotere romp maar de diepgang moest onder de 3,05 m blijven en niet breder zijn dan 27,4 m, om het dokken mogelijk te maken. Het lastigste technische probleem bij deze Marshal Soult klasse was voldoende ruimte te creëren in een smalle romp voor het munitiemagazijn. Men loste dit op door de bovendekse barbette 5,2 m uit te breiden. Dieselaandrijving was benodigd, zodat de machines van twee olieschepen werden gebruikt.

Veel fouten in eerdere monitors werden niet verholpen: door het kleine vermogen lag de snelheid heel laag en waren de schpen bijna onmogelijk te besturen. Men hoopte de geschutkoepels te kunnen gebruiken die werden gemaakt voor de voorgestelde vierde koepels van de slagkruisers de HMS Repulse en HMS Renown, maar die konden pas in 1916 worden geleverd zodat de HMS Marshal Ney en HMS Marshal Soult werden voltooid met koepels van de HMS Ramillies.

De machinetests met de Ney verliepen zo slecht dat men serieus overwoog het werk aan beide monitors te staken en de geschutskoepels op andere schepen te plaatsen. Bij aflevering hadden de schepen zeer smalle schoorstenen die, met de hoge driepootmast en enorme geschuttoren, een vreemde aanblik opleverden. De Ney werd in begin 1916 ontdaan van de 381-mm toren (die men gebruikte voor de HMS Terror) en naar Portsmouth gesleept om te worden uitgerust met één 234-mm en vier 152-mm kanons. In maart 1917 kreeg het schip twee extra 152-mm kanons, en de Soult een (later nog twee) 152-mm kanon alsook een 76-mm luchtdoelkanon op het voordek. Belangrijker: de 381-mm geschutkoepel werd aangepast om de elevatiehoek van de kanons te verhogen tot 30° en het bereik tot 27.430 m.

In 1918 werden de 152-mm kanons vervangen met acht 102-mm kanons, de schoorsteen verlengd, en een paar 2-ponder luchtdoelkanons op het achterschip toegevoegd. De Ney verloor zijn geschut in 1920, maar de Soult bleef onveranderd tot hij in 1940 werd ontwapend.

De Soult voegde zich in december 1915 bij de Doverpatrouille. Na aanpassingen keerde de monitor eind oktober 1918 terug naar Chatham en werd naar Portsmouth gestuurd als bevoorradingsschip voor de HMS Excellent, het artillerie-opleidingsschip. In 1919-1921 verrichtte het schip vergelijkbare diensten in Devonport, werd toen afgemonsterd alvorens weer in dienst te worden gesteld om de HMS Glorious af te lossen als artillerie-opleidingsschip, in 1924-1925 opnieuw uitgerust, en in april 1926 naar Chatham gebracht om de HMS Erebus af te lossen. De Soult bleef veertien jaar in Chatham en zou terugkeren in de actieve vaart voordat de slechte staat van de romp werd onderkend. In maart 1940 werd de geschutkoepel verwijderd voor gebruik bij de nieuwe monitor HMS Roberts. Vanaf december 1940 diende het als depotschip, om in maart 1946 te worden afgemonsterd voor de sloop.

De Ney werd afgeleverd in augustus 1915, maar werd geplaagd door problemen met zijn dieselmachines en stuurinrichting. Het schip werd in december 1916 uit de vaart genomen, ontdaan van het hoofdgeschut en uitgerust als havenwachtschip met lichte wapens. Vanaf december 1918 werd het een basisschip en het werd in 1957 verkocht voor de sloop.

Specificatie: HMS Marshal Soult.
Type: Monitor.
Bouwfirma: Palmers, Newcastle.
Kiel gelegd: 1915.
Te water: 1915.
In dienst: 1915-1946.
Afmetingen: Lengte: 108,4 m ; Breedte: 27,5 m ; Diepgang: 3,2 m.
Waterverplaatsing: 6780 ton standaard ; Volgeladen: 7000 ton.
Voortstuwing: Twee Vickers dieselmachines van 1118 kW leverden aan twee schroeven.
Prestaties: Snelheid: 6 knp (11 km/u).
Bewapening:

1915: 2x 380-mm (15 inch) Mk I kanons ; 2x QF 12-pounder (76-mm) 18 cwt Mk I kanons ; 1x 3-pounder (47-mm) luchtdoelkanon.

1917: 2x 380-mm (15 inch) Mk I kanons ; 2x QF 6 (150-mm) Mk I kanon ; 2x QF 12-pounder (76-mm) 18 cwt Mk I kanons ; 1x 3-pounder (47-mm) luchtdoelkanon.

1918: 2x 380-mm (15 inch) Mk I kanons ; 8x BL 4 (100-mm) Mk IX kanons ; 2x QF 3-pounder (76-mm) 20 cwt Mk I luchtdoelkanons ; 2x 12-pounder (47-mm) luchtdoelkanon.

Bepantsering: Inwendige gordel en wanden: 102 mm ; Dek: 25/102 mm ; Barbette: 330mm voorzijde koepel ; Commandotoren: 152 mm.
Bemanning: 228.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki