Wikia

Rampe-lancement-missile-mas

De Masurca was aanvankelijk een relatief primitieve raket met radarbundelgeleiding.Na intensieve doorontwikkeling groeide de Masurca echter uit tot een geavanceerde raket met semi-actieve radargeleiding en een bereik van 50 km.

De Masurca werd medio jaren vijftig ontworpen. Het is een middellangeafstandsraket met vaste brandstof die gebruikt wordt voor de gebiedsverdediging. Deze maritieme grond-luchtraket is in Frankrijk ontworpen en gebouwd en was bestemd voor taakgroepen en vliegdekschipescortes. Er zijn slechts drie Franse schepen uitgerust met deze raket en de bijhorende radarsystemen. Dit waren de kruiser Colbert en de wapendestroyers Duquesne en Suffren. Van deze schepen was alleen de Suffren aan het begin van de 21e eeuw nog in de vaart. Elk schip had een 3D surveillanceradar, een wapenbesturingssysteem, twee onafhankelijke vuurleidingsradars en een tweevoudige lanceerinrichting die zijn munitie aangevoerd kreeg vanuit een magazijn met 48 units. Er werden twee typen geleiding ontwikkeld voor de definitieve productieversie. De Masurca Mk 2 Mod 2 maakte gebruik van een zichtlijn-besturingstechniek met radarbundelgeleiding. De Masurca Mk 2 Mod 3 introduceerde een semi-actieve radarzoeker. Alleen het laatste systeem wordt nog gebruikt, het andere werd in 1975 uitgefaseerd.

De Masurca heeft een boosterraket met vaste brandstof. In minder dan vijf seconden brengt deze boosterraket de raket naar een snelheid van rond Mach 3. Op dat punt valt de boosterraket weg en neemt de hoofdmotor het over. Tijdens de vlucht volgt de raket een baan die berekend is door proportionele navigatie. De antenne blijft op het doel gericht, dat verlicht wordt door een van de twee DRBR 51 vuurleidingsradars. Halverwege de jaren tachtig werd het Masurca-systeem opgewaardeerd. Hiermee nam onder meer zijn betrouwbaarheid toe,waardoor het systeem nog steeds operationeel is.

VariantenEdit

  • Mk 1: Basisversie, gebruikt tijdens alle tests en een tijdje aan boord van de Suffren.
  • Mk 2 mod2: Eerste operationele versie, uit dienst in 1975.
  • Mk 3 mod3: Laatste operationele versie
Specificatie Masurca
Type: Luchtdoelraket.
Bouwfirma: ECAN Ruelle.
Ontwerp: 1960.
In productie: 1966.
In dienst: 1968.
Afmetingen: Lengte raket: 5,4 m ; Boosterraket: 3,3 m ; Diameter raket: 40,6 m ; Boosterraket: 57 cm ; Spanwijdte raket: 77 cm ; Boosterraket: 1,5 m.
Gewicht: Raket: 950 kg ; Boosterraket: 1148 kg.
Lading 100-kg HE-fragmentatie met nabijheidsontsteking.
Prestaties: Maximumsnelheid: Mach 3 ; Bereik: 50 km ; Hoogte tussen 30 m en 23 km.
Gebruiker(s): Frankrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki