Wikia

Infrarood/SARH raketfamilieEdit

R530d.jpg
De ontwikkeling van de Matra R530 begon in 1957 en in 2003 was het wapen nog steeds in gebruik. De raket werd gebouwd in verschillende infraroodgeleide en in semi-actieve radarzoekende (SARH, Semi Active Radar Homing) varianten. Raketten van de R530 familie zijn gebruikt voor de Mirage III, Mirage F1 en Mirage 2000 onderscheppingsjagers en voor de Vought Crusader. De raketten zijn voor gevechtstaken ingezet door de luchtmachten van Argentinië, Irak, Israël en Pakistan, maar naar verluidt niet zeer succesvol.
De IR-versie van R530 had een doelzoekende kop met een rondom gevoelige sensor, dus inclusief recht voorut. De SARH-versie gebruikte een EMD Type AD26 zoeker die geleid werd door de Cyrano boordradars in de Mirages. Een licht afwijkende doelzoeker werd gebruikt door de raketten van de Franse marine, die compatibel moesten zijn met de radar van de Crusader. In het normale geval nam een vliegtuig twee raketten mee met verschillende geleidingssystemen, dit om de trefkans te verhogen. Het was echter niet mogelijk op squadronniveau raketkoppen uit te wisselen en zo de inzet aan te passen aan de operationele omstandigheden. De voortstuwing kwam van een Hotchkiss Brandt/SNPE Antoinette, of van een sterkere SNPE Madelain dubbelwerkende vaste-brandstofraketmotor. Kruisvormige deltavleugeltjes en staartvinnen zorgden voor de stabilisatie en besturing. De R530 is gebruikt door veel landen,waaronder Argentinië, Australië, Brazilië, Colombia, Egypte, Frankrijk, Irak, Jordanië, Pakistan, Spanje, Venezuela en Zuid-Afrika. Het wapen is bij de meeste luchtmachten inmiddels buiten gebruik gesteld.

Super R530Edit

De Super 530 ontstond in 1971 en was nodig vanwege de steeds sneller en hoger vliegende nieuwe generatie Franse onderscheppingsjagers. De Super R530F kwam in dienst in 1980. Deze raket gebruikt EMD super AD26 semi-actieve radar om zijn doel te zoeken en heeft een MATRA autopiloot en een proportioneel navigatiesysteem, oorspronkelijk bedoeld om te combineren met de Cyrano IV radar van de Mirage F1. Het geleidingssysteem is ook compatibel met de RDM radar van de Mirage 2000. De Super R530D raket kan worden ingezet tegen doelen die zich boven of onder het lanceerplatform bevinden tot een maximale verticale afstand van 7000m respectievelijk 9000m. De Super 530D is een verbeterd model, met een nieuwe puls-Doppler doelzoekapparatuur die bestemd is voor gebruik in combinatie met de RDI radars aan boord van de latere exemplaren van de Mirage 2000 familie. De raket is iets langer dan zijn voorgangers zodat hij meer brandstof kan meenemen. De monopuls doelzoekapparatuur geeft uitstekende ECCM ( Electrical Counter-Counter Measures) resultaten. Het wapen wordt voortgestuwd door de nieuw ontwikkelde Thomson-Brandt Angèle raketmotor. De vaste brandstof bestaat uit twee componenten en heeft een veel grotere stuwkracht dan bij eerdere motoren van deze firma het geval was. De in een kruisvorm geplaatste staartvinnen zorgen voor de besturing in combinatie met vier zeer stompe vleugels die een flink deel van de romp van de raket beslaan. De romp is opgebouwd uit honingraatstaal. In combinatie met de keramische neuskegel maakt dit snelheden van Mach 4,6 en meer mogelijk, en manoeuvres tot 6 G op een hoogte van 25.000m. Op hoogtes tot 17.000m kan de raket bij onderschppingen zelfs 20 G trekken. In 2003 was de Super 530D nog steeds de standaard SARH raket in Franse dienst, hoewel zijn uiteindelijke opvolger, de MICA al in 1999 in gebruik werd genomen.

Specificatie: Matra Super 530 F.
Type: Lucht-lucht raket voor de (middel)lange afstand.
Bouwfirma: MBDA.
In dienst: 1962.
Afmetingen: Spanwijdte 0,9m ; Lengte 3,54m ; rompdiameter 26cm.
Aandrijving: één Thomson-Brandt Angèle vaste-brandstofraketmotor
Prestaties: Maximumsnelheid Mach 4,6 ; Bereik Super 530F 35km en Super 530D 50-60km.
Geleiding: Semi-actieve doelzoekende radar.
Lanceergewicht: 250kg.
Lading: Meer dan 30kg.
Ontsteking: Radarnabijheid.
Gebruikers: Argentinië, Australië, Brazilië, Kameroen, Colombië, Frankrijk, Egypte, Irak, Israël, Jordanië, Libanon, Marokko, Pakistan, Zuid-Afrika, Spanje, Venezuela.

Around Wikia's network

Random Wiki