Wikia

Mercedes-Benz L4500
MB.jpg

Type

Zware vrachtwagen

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma Daimler-Benz (1939-1944), Saurer (1944-1945)
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) - / 1939-1945 / -
Gebruiker(s) Duitse Wehrmacht
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 7,68 m. / 2,35 . / 3,34 m.
Gewicht 5717 kg
Motor(en) Daimler-Benz OM67/4, zescilinder dieselmotor, 112 pk bij 2250 toeren per minuut
Prestaties (snelheid / bereik) 66 km/u /
Bewapening geen
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning
Gebouwd ongeveer 9000
Gebruik (Landen) Duitsland

De Mercedes-Benz L 4500 was een standaard zware vrachtwagen voor de Wehrmacht. Er waren twee versies beide met een laadvermogen van circa 4,5 ton. De S-versie had alleen aandrijving op de achterwielen en de A-versie had aandrijving op alle wielen. Het voertuig is gedurende de gehele oorlog geproduceerd en is zelfs na de oorlog nog voor korte tijd wederom in productie genomen.

De productie van de Mercedes-BenzL 4500S begon in 1939 en werd in 1944 gestaakt, de versie met aandrijving op alle wielen (4x4), de Mercedes-Benz L 4500A, rolde vanaf 1941 uit de fabriek. Het voertuig is ook door de Oostenrijkse vrachtwagenproducent Saurer gemaakt in 1944 en 1945. In totaal zijn ongeveer 9000 voertuigen geproduceerd. De militaire aanduiding 4500A staat voor een voertuig met een laadvermogen van 4500 kilogram en voor aandrijving op alle wielen, Allradantrieb. De S stond voor Standard.

Het voertuig was uitgerust met een watergekoelde dieselmotor van Daimler-Benz. De zes cilinders waren opgesteld in lijn en de motor had een cilinderinhoud van 7274 cc. De versnellingsbak telde vijf versnellingen voor- en een achteruit. De A-versie was verder met een extra reductiebak uitgerust waardoor alle versnellingen in hoge- en lage gearing gebruikt konden worden (5F1Rx2). De wielbasis was 4,6 meter.

De voertuigen werden aanvankelijk uitgerust met een metalen bestuurderscabine. Vanaf 1943 was minder staal beschikbaar en de stalen bestuurderscabine werd vervangen door een simpeler versie gemaakt van hout.

Er kwam ook een halfrupsvoertuig versie, de Mercedes-Benz L 4500R. De achterwielen werden vervangen door rupsbanden waardoor het voertuig beter in moeilijk terrein vooruit kwam. De bijnaam voor deze voertuigen was Maultier ofwel muildier. Er zijn circa 1500 halfrupsvoertuigen geproduceerd.

VariantenEdit

  • Mercedes-Benz L 4500A: Versie aangedreven op alle wielen.
  • Mercedes-Benz L 4500S: Versie aangedreven enkel op de achterwielen.
  • Mercedes-Benz L 4500R. Versie met achteraan rupsbanden, beter bekend als 'Maultier'.

Around Wikia's network

Random Wiki