Wikia

27-2

IMAN Ro.37

Meridionali, dat destijds nog Officine Ferroviarie Meridionali heette, raakte in 1923 voor het eerst betrokken bij de Italiaanse vliegtuigindustrie. Twee jaar later begon het bedrijf productieactiviteiten te ondernemen met het onder licentie bouwen van Fokkerontwerpen. In 1936 - na twee jaar onder de naam Romeo te hebben geopereerd - werd de naam Industrie Meccaniche e Aeronautiche Meridionali (IMAM) aangenomen.

Oorsprong Ro.37Edit

Ro371010

IMAM Ro.37bis.

In 1934 was het bedrijf begonnen met het ontwerp en de productie van een tweepersoons gevechts/verkennings tweedekker onder de naam Romeo Ro.37. Het toestel had twee vleugels van ongelijke spanwijdte, een enkelvoudig stel stijlen en een gemengde constructie van hout en metaal. Het ontwerp had een landingsgestel met vast staartwiel. Alle drie de wielen van het landingsgestel hadden stroomlijnkappen. De stabilo's hadden stijlen en een verstelbare invalshoek. De gesloten cockpits waren achter elkaar geplaatst en boden plaats aan twee personen. Het vermogen werd geleverd door een 522-kW Fiat A.30RA V-motor. Vervolgens werd de verbeterde Ro.37bis ontwikkeld. Dit type introduceerde een optie in stermotoren: ofwel de Piaggio R.IX ofwel de P.X turbomotor. Beide modellen bleken in hun tijd populair te zijn. In totaal werden er 160 Ro.37's en 475 Ro.37bis toestellen geproduceerd.

Ro.37 en Ro.37bis toestellen waren vanaf oktober 1936 betrokken bij de Spaanse Burgeroorlog. Ze werden ook intensief gebruikt door de Regio Aeronautica tijdens Mussolini's invasie van Abessinië tussen oktober 1935 en mei 1936 en tijdens de Italiaanse bezetting van dit land tot 1941. Er waren ongeveer 275 Ro.37bis toestellen in dienst bij de Regio Aeronautica toen Italië bij de Tweede Wereldoorlog betrokken raakte. Deze machines werden in eerstelijndienst ingezet bij de Oost- en Noord-Afrikaanse operaties en in de Balkan. Na uit eerstelijndienst te zijn teruggetrokken, vervulden ze tal van taken, maar alle toestellen waren definitief teruggetrokken ten tijde van de Italiaanse wapenstilstand met de geallieerden op 8 september 1943.

VariantenEdit

  • Ro.37: Basis verkenningsvliegtuig.
  • Ro.37bis: Verbeterde versie met een Piaggio P.IX RC.40 stermotor.
  • Ro.43: Verkenningsvliegtuig met drijvers voor de Italiaanse Marine.
  • Ro.44: Eenpersoons gevechtsvliegtuig met drijvers voor de Italiaanse Marine.
  • Ro.45: Laatste tweedekker versie gemaakt door IMAN, dit was een vergrote Ro.37 uitgerust met een Isotta-Fraschini Asso XI RC40 motor, wat de prestaties verbeterde. Ontworpen voor verkennings- en lichte bombardementsvluchten. Het bleef bij een prototype.
Specificatie: Meridionali Ro.37 (Ro.37bis).
Type: Tweepersoons jacht- en verkenningsvliegtuig.
Bouwfirma: Industrie Meccaniche Aeronautichi Meridionali (IMAM).
Ontwerper(s): Giovanni Galasso.
Eerste vlucht: 1933.
In dienst: 1936.
Afmetingen: Lengte: 8,56 m ; Spanwijdte: 11,8 m ; Hoogte: 3,15 m ; Vleugeloppervlak: 31,40 m².
Gewicht: Leeg: 1587 kg ; Max. startgewicht: 2420 kg.
Motor(en): Fiat A.30RA V-motor van 441 kW (600 pk) ; (Piaggio P.IX RC.40 stermotor van 418 kW (560 pk)).
Prestaties: Max. snelheid: 297 km/u (330 km/u) ; Plafond: 6700 m (7200 m) ; Vliegbereik: 1650 km (1120 km).
Bewapening: 2x Breda-SAFAT van 7,7-mm voorwaarts vurende mitrailleurs en 1x Breda-SAFAT van 7,7-mm voor de waarnemer ; 180 kg aan bommen onderaan de vleugels.
Gebruiker(s): Afghanistan, Oostenrijk, Ecuador, Italië, Spanje, Hongarije, Uruguay

Around Wikia's network

Random Wiki