Wikia

Mig142t.jpg

Het MiG 1.44 toestel voor het demonstreren/testen van technologie is bepalend voor de weg naar de volgende generatie Russische jagers.

Van midden eind jaren negentig stond de luchtvaartwereld op zijn kop door het langverwachte debuut van Ruslands eerste 'vijfde-generatie'-jager, de Mikoyan MFI. De MFI was bedoeld als tegengewicht tegen de Amerikaanse ATF, die zou uitgroeien tot de Lockheed F-22 Raptor. Mikoyan beweert dat de MFI met zijn combinatie van aërodynamische eigenschappen, bewapening en avionica superieur is aan elke generatiegenoot, inclusief de F-22A. Het demonstratietoestel was in 1999 gereed en kreeg de aanduiding MiG 1.44. De geplande productieversie van de MFI wordt aangeduid als de 1.42 en krijgt een iets afwijkend luchtinlaatontwerp, een intern wapenruim (gesloten op de 1.44) en wellicht geknipte deltavleugels.

De 1.44/1.42 was de eerste Russische jager met canardvleugels. De meeste wapens zijn in een intern wapenruim opgehangen. De MFI zou worden uitgerust met een puls-Doppler vuurleidingsradar, die vaak wordt aangeduid als de NO-14. Deze phased-arrayradar is ontworpen voor gevechten buiten zichtsbereik en is in staat om zes doelen tegelijk aan te vallen.

GeldproblemenEdit

De bouw van het prototype begon in 1989. In 1994 voerde de 1.44 na veel vertraging zijn eerste test uit. Vanwege de ernstige financiële problemen bij ANPK MiG werd het programma echter opgeschort voordat het toestel voor het eerst vloog. Toch werd het door het Russische ministerie van Defensie geheim gehouden tot het in januari 1999 openbaar werd gemaakt. Na veel vertraging kon de 1.44 in januari 2001 eindelijk zijn korte maar belangrijke eerste vlucht maken.

De toekomst van de MFI is nog duister. Ook al was de MiG 1.42 officieel uitgekozen als de 'vijfdegeneratie'-jager van de Russische luchtmacht, de financiële toestand van het land sluit voor de komende paar jaar de bouw van nieuwe gevechtsvliegtuigen uit. De stukprijs van de MFI à 70 miljoen dollar - twee à driemaal zoveel als de huidige 'vierde-generatie'-jagers - is vrijwel zeker te hoog voor het huidige Rusland.

Specificatie: Mikoyan/ANPK MiG 1.44
Type: Multi-rol tactische jager
Bouwfirma: Mikoyan.
Eerste vlucht: Januari 2001.
Afmetingen: Lengte: 22,83 m ; Spanwijdte: 17,03 m ; Hoogte: 5,72 m ; Vleugeloppervlak (inclusief canards): 101,2 m².
Gewicht: Normaal: 30.000 kg ; Max. startgewicht:35.000 kg.
Motor(en): Twee Saturn Lyulka AL-41F turbojets met een stuwkracht van ca. 175 kN elk met naverbranding.
Prestaties: Max. snelheid: Mach 2,6 ; Max 'supercruise': Mach 1,6 - 1,8 ; Plafond: 20.000 m ; Bereik: 4500 km.
Bewapening: 1x 30-mm Izhmash GSh-301 kannon ; R-77 middellange-afstands radargeleide missiles ; R-73 korte-afstands IR-geleide missiles ; K-37 lange-afstands radargeleide missiles ; K-74 korte-afstands IR-geleide missiles ; Bijna iedere beschikbare lucht-lucht missile en een vrije-val bom van klein kaliber.
Bemanning: 1.
Gebruiker(s): Rusland.

Around Wikia's network

Random Wiki