Wikia

2614024141 66f77ee24e z.jpg

Links is een Morris C8 Quad FAT (1958) te zien, rechts een Morris C8 GSV utility vehicle (1944).

De Morris Compagny produceerde een groot aantal voertuigen voor het Britse leger. Een van de meest succesvolle was de Morris C8 Artillery Tractor (beter bekend als de Quad).

Dit voertuig, dat in 1939 het levenslicht zag, had een vierwielaandrijving en was uitgerust met een 4-tons lier die op de transmissie was aangesloten. Het voertuig had een opvallende carrosserie en trok meestal een 18- of 25-pdr kanonhouwitser. Wat het leger betrof, moesten de voertuigen die voor het slepen van geschut werden gebouwd, dezelfde kenmerken hebben als de door paarden getrokken geschutsslepers die ze vervingen: een goede terreinvaardigheid, zitplaatsen voor de stukbemanning en voldoende bergruimte voor uitrustingsstukken en munitie. Ze werden altijd bemand door artilleristen. Het voertuig bood plaats aan de bestuurder, de stukcommandant en vijf manschappen. Het laatste model, dat in 1944 verscheen, had hetzelfde onderstel, maar had een nieuwe carrosserie met een open cabine en een canvas huik. Dit voertuig was bedoeld om het 17-pdr anti-tankkanon of het 25-pdr kanonhouwitser te slepen. Er was inmiddels plaats voor acht man, met inbegrip van de chauffeur. Aan weerszijden zaten twee deuren. Achterin waren munitierekken gemonteerd voor alle soorten standaard Britse artilleriemunitie. Dit voertuig bleef tot in de jaren vijftig in gebruik. Het oorspronkelijke voertuig was voorzien van een Morris 4-cilinder benzinemotor en de versnellingsbak had vijf versnellingen vooruit en één achteruit op alle vier de wielen. In de CB MK III kon de vierwielaandrijving worden uitgeschakeld, behalve in de eerste versnelling en de achteruitversnelling.

VariantenEdit

  • C8 GS: Basismodel voor de FAT (Field Artillery Tractor).
  • Mk I: Geheel gesloten metalen carrosserie.
  • Mk II: Open dak met een canvasbescherming.
  • Mk III: Mk I model, maar met vier zijdeuren (vroege modellen hadden nog 2 zijdeuren.

linksEdit

Specificatie: Morris C8 Quad.
Type: Artillerietrekker.
Bouwfirma: Morris Commercial Cars Ltd, Karrier, General Motors Canada.
Gebruik: 1939-1960.
Afmetingen: Lengte: 4,99 m ; Breedte: 2,21 m ; Hoogte: 2,26 m ; Wielbasis: 2,51 m.
Gewicht: 3400 kg.
Motor: Morris EH 4-cilinder 3,5 liter benzinemotor van 52,2 kW (70pk).
Prestaties: Snelheid: 80 km/u ; Bereik: 257 km.
Bemanning: 1 + 5.
Aantal gebouwd: 10.000
Gebruiker(s): Groot-Brittannië en Gemenebest, Denemarken (naoorlogs).

Around Wikia's network

Random Wiki