Wikia

Nachi klasse
Nachi.jpg

Type

Zware kruiser

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Kure Naval Arsenal
Ontwerp Vice admiral Yuzuru Hiraga
Productie (kiel / te water / in dienst) Nachi: 1924 / 1927 / 1928 - Myōkō: 1924 / 1927 / 1929 - Ashigara: 1925 / 1928 / 1929 - Haguro: 1925 / 1928 / 1929
Gebruiker(s) Japanse Keizerlijke Marine
Specificatie

Bepantsering Waterlijn: 100 mm. / dek: 65-125 mm. / geschuttorens: 40 mm.
Bewapening 10x 20 cm/50 3rd Year Type marinekanons, 6xType 10 120-mm luchtdoelgeschut of 8x 12.7 cm/40 Type 89 marinekanons (na 1935), 2x 13-mm machinegeweren, 12x 610-mm torpedobuizen.
Vliegtuigen 2 watervliegtuigen
Voortstuwing 4 stoomturbines en 12 boilers van 97.000 kW (130.000 pk) naar 4 schroeven
Waterverplaatsing 13.380 volbeladen
Snelheid/Bereik 36 knopen, 8000 zeemijlen
Bemanning 773

Einde

Nachi: Tot zinken gebracht in Manila Bay op 5 november 1944, Myōkō: Tot zinken gebracht in de Straat van Malakka op 8 juni 1946, Ashigara: Tot zinken gebracht door HMS Trenchant op 8 juni 1945, Haguro: Tot zinken gebracht in de Straat van Malakka door Britse destroyers op 16 mei 1945.

De vier kruisers uit de Nachi klasse vertoonden uiterlijk een duidelijke overeenkomst met de voorafgaande Aoba klasse. Ze waren echter ongeveer 10% langer en hadden de intimiderende uitstraling die het volgende decennium de Japanse kruisers zou kenmerken.

De Nachi klasse was breder dan eerdere klassen. De kruisers hadden tien 8-inch kanons en ook en verbeterde bescherming. Net als de meeste schepen van dit type zagen ze er in Westerse ogen vreemd uit. Maar ze waren krachtig en het bleek uiterst moeilijk deze kruisers tot zinken te brengen.

Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de torpedobewapening van de klasse uitgebreid tot zestien 24-inch torpedobuizen. De heersende aanvalsmentaliteit in de beginjaren van de oorlog zorgde ervoor dat de Keizerlijke Japanse Marine met enorme bedragen gesteund werd. Maar in sommige gevallen ging men te ver met het opvoeren van de bewapening. Toen later in de oorlog het luchtafweergeschut met spoed uitgebreid moest worden, werden bij sommige schepen de torpedobewapening alweer teruggebracht.

Net als veel andere Japanse kruiserklassen lag ook de Nachi klasse zwaar onder vijandelijk vuur. Twee van de vier schepen zouden, ongebruikelijk genoeg, zijn vernietigd door de Royal Navy. De Ashigara werd in de Straat Bangka tot zinken gebracht door torpedo's van een onderzeeër. De Haguro ging ten onder tijdens een klassiek uitgevoerde nachtelijke aanval door destroyers in mei 1945. De Nachi, die met de Haguro in begin 1942 het smaldeel van het ABDA-commando (American British Dutch Australian) had aangevallen in de Javazee, verging in november 1944. Dit schipwerd vernietigd door carriervliegtuigen van de US Navy voor de kust van Leyte. De Myōkō werd overgegeven in een totaal onbruikbare staat.

De Haguro opereerde in de Javazee, de Straat Sunda en voor de kust van Samar, en overleefde de Slag bij Midway, de strijd in de Empress Augusta Bay en de tweede Slag bij de Solomoneilanden. Het was daarom voor de Britse Pacific Fleet des te bevredigender om de Haguro te kunnen onderscheppen toen het schip in mei 1945 door de Straat Malakka voer. De kruiser was op weg om het garnizoen van de Andamanen te evacueren, maar werd aangevallen door vijf destroyers van de 26° Flottielje. Ze vielen aan volgens een goed gecoördineerde tactiek. Toen de Haguro probeerde te ontkomen aan de torpedo's van de eerste destroyer, viel het schip automatisch ten prooi van de tweede destroyer. Om 2u32 's nachts begon het achterschip te zinken, van de 1220 opvarenden werden er 320 gered. De Haguro was het laatste Japanse schip dat tot zinken werd gebracht tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Around Wikia's network

Random Wiki