Wikia

1915-Nagant-M1895-1.jpg

Nagant Model 1895 (Uit eigen verzameling)

De Nagant Model 1895 revolver was van oorsprong een Belgisch ontwerp dat al in 1878 geproduceerd werd. Vanaf die tijd werd het basisontwerp aangeschaft door België, Argentinië, Brazilië, Denemarken, Noorwegen, Portugal, Roemenië, Servië en Zweden, in verschillende kalibers en meestal van België (hoewel er ook kopieën in Spanje gemaakt werden). Echter, het aantal Nagant revolvers dat in Rusland is gemaakt (onder licentie) overtrof alle andere aantallen, zodat de Nagant tegenwoordig als Russisch wapen wordt aanzien.

Vroege Russische PistolenEdit

De eerste Russische productie van de Nagant werd in 1895 uitgevoerd in het Tula Arsenaal en liep door tot 1940. Dit was de Model 1895, een variant die ontworpen was om de efficiency van het basis revolverconcept te verbeteren. Het Model 1895 was in veel opzichten een ongewone revolver, niet in het minst vanwege de unieke 7,62-mm munitie, waarvoor koperen patroonhulzen nodig waren met een volledig omsloten kogel. Het idee hierachter was dat als het pistool afgevuurd werd, de patrooncilinder tegen de achterkant van de loop naar voren stootte, waardoor er een complete gasafdichting tussen de twee gedeelten zou plaatsvinden. Hierdoor zou het wapen efficiënter zijn doordat er zo min mogelijk drijfgas verloren ging door het smalle gleufje tussen de patrooncilinder en de loop. Het nut van deze eigenschap was echter twijfelachtig en leverde met name onnodige complexiteit op doordat er een speciaal patroon nodig was. De Russen stelden deze eigenschap echter wel op prijs en lieten het ongewijzigd totdat de productie stopte.

Twee versiesEdit

Het Tsjaristische leger besloot om de verschillen tussen de rangen te benadrukken door dienstplichtigen een single-action revolver te geven en officieren een double-action versie. Er was ook een groot verschil in afwerking. De single-action exemplaren waren vaak van kaal metaal, terwijl die van de officieren verzilverd of geblauwd waren. Beide waren extreem degelijke en betrouwbare wapens; ze moesten functioneren onder de zware omstandigheden waaronder het Russische leger doorgaans opereerde. Het frame was solide en de cilinder zat vast; het laden gebeurde door een opening aan de rechterkant. Er moest een pin gebruikt worden om de gebruikte hulzen te verwijderen. De Model 1895 revolvers werden in groten getale geproduceerd en gedurende de hele Eerste en Tweede Wereldoorlog gebruikt. Tot aan de jaren tachtig van de vorige eeuw was het mogelijk om in verschillende uithoeken van de wereld nog Nagant revolvers tegen te komen. Enkele munitiefabrikanten maken nog steeds de speciale hulzen met ingetrokken kogels, hoewel het heden ten dage meer voor de verzamelaarsmarkt is.

LinksEdit

Worldguns

Meer foto's

1895 Nagant 7.62mm. Revolver

Specificatie Nagant Model 1895
Type: Revolver.
Ontwerp: Emile en Léon Nagant.
Ontwerpjaar: 1886.
Bouwfirma: Nagant, Soviet Arsenals (Tula & Izhevsk)
In productie: 1895-1945 (1895-1898 Nagant, 1899-1945 Tula, 1943-1945 Izhevsk)
In gebruik: 1895-
Kaliber: 7,62-mm
Gewicht: 795 gr.
Lengte: 23 cm.
Lengte loop: 11 cm.
Mondingsnelheid: 272 m/sec.
Effectieve dracht: 22 m.
Aantal gebouwd: +/- 2.000.000
Gebruiker(s): België, Sovjet-Unie, Rusland, Argentinië, Estonië, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Noorwegen, Polen, Servië, Spanje, Zweden China.

Around Wikia's network

Random Wiki