Wikia

Nakajima Ki-44 Shōki
Ki-44-33

Type

jachtvliegtuig

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Nakajima Aircraft Company
Ontwerp Yasushi Koyama
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 8,84 m / 9,45 m / 3,12 m / 15 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 2106 kg / 2998 kg
Motor(en) 1 × Nakajima Ha-109 Army Type 2 14 cilinder luchtgekoelde radialmotor van 1,133 kW (1,519 hp)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 605 km/u / 11.200 m / 1700 km
Bewapening 2x 12.7 mm (.50 in) Ho-103 machinegeweren in de neus, optioneel: 2x 40 mm (1.57 in) Ho-301 kanonnen in de vleugels
Bemanning 1
Gebouwd 1225
Gebruik (Landen) Japan, Manchukuo, China, Indonesië.

De Nakajima Ki-44 leek veel op de Nakajima Ki-43,maar had nieuwe vleugelkleppen en een bewapening van twee 7,7-mm en twee 12,7-mm machinegeweren. De Ki-44 maakte zijn eerste vlucht in augustus 1940. Het type was betrokken bij een reeks vergelijkingstesten versus Kawasaki's Ki-60 prototype met een Daimler-Benz DBB 601 motor en een geïmporteerde Messerschmitt Bf 109E.

De intensieve testen toonden aan dat de Ki-44 goed genoeg was om in productie genomen te worden. Hij werd besteld onder de naam Leger Type Eenzits Gevechtsmodel IA Shoki ('Demon'). Nakajima hanteerde de benaming Ki-44-Ia. Het toestel had dezelfde bewapening als de eerdere prototypes. Er werden in totaal slechts veertig Ki-44-Ia's geproduceerd,waaronder kleine aantallen van de Ki-44-Ib met vier 12,7-mm machinegeweren en de soortgelijke Ki-44-Ic die enkele kleine verbeteringen kende. Toen het type in gebruik genomen werd,bleek de Shoki niet populair bij piloten vanwege hun hoge landingssnelheden en gebrekkige wendbaarheid. Al gauw werd de Ki-44-II met een krachtigere Ha-109 motor in productie genomen. Van de Ki-44-II werden slechts enkele toestellen gebouwd. Deze variant werd opgevolgd door een belangrijkere productieversie,de Ki-44IIb. De Ki-44-IIc introduceerde een veel zwaardere bewapening,bestaande uit vier 20-mm boordkanonnen of twee 12,7-mm machinegeweren en twee 40-mm boordkanonnen. De Ki-44-IIc bleek uiterst effectief toen hij werd ingezet tegen zware bommenwerpers van de geallieerden die Japan aanvielen. De laatste productieversie was de Ki-44-III met een 1491-kW Ha-145 stermotor,een toegenomen vleugeloppervlak en een groter kielvlak. Nakajima bouwde in totaal 1225 Ki-44's van alle versies,inclusiefprototypes. Bij de geallieerden droegen de toestellen de codenaam 'Tojo'. De Shoki's werden voornamelijk in Japan ingezet,maar zijn ook gebruikt als effectieve onderscheppingstoestellen om belangrijke doelen te beschermen,zoals in Sumatra,waar ze de olievelden van Palembang verdedigden.

VariantenEdit

  • Ki-44 (s/n 4401): Eerste prototype met een Ha-41 motor met een komplex koelsysteem, uniek voor het eerste prototype.
  • Ki-44 (s/n 4402-4410): 9 pre-productietoestellen, deze toestellen werden gebruikt voor gevechtsevaluatie tijdens het begin van de oorlog in de Pacific. Ze waren uitgerust met 2x 7.7 mm (.303 in) Type 89 machinegeweren in de neus en 2x 12.7 mm (.50 in) Ho-103 machinegeweren in de vleugels. Type 89 telescopisch vizier . Voorziening voor een enkele droptank onder de romp of 2 onder de vleugels. Ze waren herkenbaar aan hun puntige propellerkap.
  • Ki-44-I: Uitgerust met en 1250 pk zware Nakajima Ha-41 motor met ringvormige oliekoeler. Ze hadden dezelfde uitrusting als de pre-productiemodellen. Afgeronde propellerkap en voor zien van een Hucks starter (externe power unit). Latere modellen hadden externe brandstofkoelers.
  • Ki-44-II Ko (Ki-44-IIa): Uitgerust met een 1440 pk zware Nakajima Ha-109 motor met externe oliekoeler. Bewapening, vizier en droptank waren identiek als de Ki-44-I, de cockpitkap werd vervangen door een afgerond model.
  • Ki-44-II Otsu (Ki-44-IIb): De standaardbewapening was gereduceerd naar 2x 12.7 mm (.50 in) Ho-103 machinegeweren in de neus.
  • Ki-44-II Hei (Ki-44-IIc): Standaardbewapening van 4x 12.7 mm (.50 in) Ho-103 machinegeweren in de neus en vleugels.
  • Ki-44-III: Prototype uitgerust met een 2000 pk zware Ha-145 two-row 18-cylinder motor. Bewapening onbekend.
  • Ki-44-III Ko (Ki-44-IIIa): Voorgesteld model uitgerust met 4x 20-mm Ho-5 kanonnen.
  • Ki-44-III Otsu (Ki-44-IIIb): Voorgesteld model uitgerust met 2x 20 mm Ho-5 kanonnen en 2x 37 mm (1.46 in) Ho-203 kanonnen.

Around Wikia's network

Random Wiki