Wikia

Gk49

Een Nakajima Ki-49, geallieerde codenaam 'Helen'.

Toen de Mitsubishi Ki-21 (Sally) in augustus 1938 operationeel werd, werkte het Japanse leger al aan een specificatie voor een opvolger.

De Nakajima Ki-49, waarvan het prototype voor het eerst vloog in augustus 1939, was een geheel metalen middendekker met intrekbaar staartwiel. De romp bood plaats aan acht bemanningsleden en 1000 kg aan bommen.

Het toestel was uitgerust met twee Nakajima Ha-5 KAI stermotoren van 708 kW (950 pk), maar het tweede en derde prototype waren voorzien van de Nakajima Ha-41 motoren van 932 kW (1250 pk) die voor de productietoestellen voorzien waren.

In maart 1941 werd het type in productie genomen als Legertype Zware Bommenwerper Model 1 of Ki-49 Donryu (Japans voor donderdraak).

OperationeelEdit

De productieversie van de Ki-49-I werd in het najaar van 1941 operationeel. Net als de prototypes had het toestel een bewapening van vijf 7,7-mm mitrailleurs en een 20-mm kanon. Na de eerste ervaringen in China werd het toestel op Nieuw-Guinea en tegen Australië ingezet. Bij deze gelegenheid bleek dat de Ki-49 te zwakke motoren had.

In het voorjaar van 1942 werd besloten tot een nieuwe versie met sterkere Nakajima Ha-109 motoren. Deze werd in productie genomen als de Legertype Zware Bommenwerper Model 2A of Ki-49-IIa met dezelfde bewapening als de Ki-49-I. De eropvolgende Ki-49-IIb had 12,7-mm mitrailleurs in plaats van 7,7-mm wapens.

De prestaties waren verbeterd, maar onvoldoende om effectief weerstand te bieden aan geallieerde jagers. De verliezen onder de Ki-49's liepen snel op. Begin 1943 werd een laatste poging ondernomen om de situatie te verbeteren door twee Nakajima Ha-117 motoren van 1805 kW (2420 pk) te installeren. De motor had echter zoveel kinderziektes dat er slechts zes Ki-49-III prototypes werden gebouwd.

Onder de aanduiding Ki-58 bouwde Nakajima eveneens drie prototypes van een escortejagerversie met Nakajima Ha-109 motoren en een bewapening van drie 12,7-mm mitrailleurs en vijf 20-mm kanonnen, maar dit toestel ging niet in productie.

Er waren eveneens twee Ki-80 prototypes voorzien voor gebruik als formatieleiders, maar het project werd geannuleerd en de toestellen werden in plaats daarvan gebruikt voor het testen van de Nakajima Ha-117 motoren.

De kwetsbaarheid van de Ki-49 in zijn rol van bommenwerper betekende dat het type in latere fases van de oorlog tal van andere taken kreeg toegewezen, waaronder ASW-patrouilles, troepentransport en kamikaze-aanvallen. Er werden er 819 gebouwd, waarvan 50 bij Tachikawa, toen in december 1944 de productie werd gestaakt. Het toestel stond bij de geallieerden bekend onder de codenaam Helen.

VariantenEdit

  • Ki-49: Prototypes en voor-productiemodellen met een 708 kW (950 pk) Nakajima Ha-5 KAI of de 1250 pk zware Ha-4 motor.
  • Ki-49-I: Legertype 100 Zware Bommenwerper Model 1, eerste productieversie.
  • Ki-49-II: Twee prototypes met twee Nakajima Ha-109 stermotoren.
  • Ki-49-IIa: Legertype 100 Zware Bommenwerper Model 2A, productieversie met Ha-109 motoren en dezelfde bewapening als Model 1.
  • Ki-49-IIb: Model 2 versie met 12,7-mm Ho-103 mitrailleurs.
  • Ki-49-III: Zes prototypes met twee 1805 kW (2420 pk) zware Nakajima Ha-117 motoren.
  • Ki-58: Escortejager met Ha-109 motoren, vijf 20-mm kanonnen en drie 12,7-mm mitrailleurs, drie prototypes gebouwd.
  • Ki-80: Gespecialiseerde formatieleider, twee prototypes gebouwd, gebruikt als testvliegtuig voor motoren.

LinksEdit

Specificatie: Nakajima Ki-49-IIa Donryu (Helen)
Type: Zware bommenwerper.
Bouwfirma: Nakajima Aircraft Compagny.
Eerste vlucht: Augustus 1939.
In dienst: 1941-1945.
Afmetingen: Lengte: 16,5 m ; Spanwijdte: 20,42 m ; Hoogte: 4,25 m ; Vleugeloppervlak: 69,05 m².
Gewicht: Leeg: 6530 kg ; Maximaal startgewicht:11.400 kg.
Motor(en): Twee Nakajima Ha-109 14-cilinder stermotoren van 1119 kW (1500 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid: 492 km/u ; Kruissnelheid: 350 km/u ; Plafond: 9300 m ; Vliegbereik: 2950 km.
Bewapening: Een 20-mm Type 99 kanon (rugkoepel) en vijf 7,7-mm Type 89 mitrailleurs (Neus-, buik-, bak-, stuurboord- en staartposities) ; Maximaal 1000 kg aan bommen.
Bemanning: 8.
Gebruiker(s): Japan (WO II) ; Indonesië, Thailand (na-oorlogs).

Around Wikia's network

Random Wiki