Wikia

Xsm64 74

Een North American XSM-64 Navaho op zijn lanceerplatform.

De inmiddels bijna vergeten North American Navaho was een enorme kruisraket. De USAF sloot er in 1957 een enkelvoudig contract met North American Aviation voor ter waarde van 691 miljoen dollar, het grootste ontwikkelingscontract uit de geschiedenis tot dan toe. Dit enorme bedrag was nodig voor de SM-64A raket en het gigantische Weapon System 104 (WS-104) waarvan die deel uitmaakte, maar ook voor veel van de geleidings-, constructie- en voortstuwingstechnologie, die later zijn weg vond naar de opvolger van de Navaho, de ICBM (Inter-Continental Ballistic Missile, Intercontinentale ballistische raket) en de Rocketdyne raketmotor.

RestrakettenEdit

De Navaho zelf werd voorafgegaan door de iets kleinere X-10, een experimenteel kruisvluchtwapen voor meervoudig gebruik, waarmee de sandwichconstructie, de canardconfiguratie met vlinderstaart, het traagheidsnavigatiesysteem en tal van andere voorzieningen werden getest, die nodig werden geacht om een thermonucleair wapen over intercontinentale afstanden te vervoeren. De raket was ongeveer tweemaal zo zwaar als het gemiddelde verkeersvliegtuig van die tijd. Hij werd verticaal gelanceerd en was daarbij gekoppeld aan een gigantische boosterraket met de drie grootste vloeibare-brandstofraketmotoren van die dagen. Het hele systeem ging na de start langzaam over in horizontale vlucht en versnelde tot een punt waarop de enorme ramjet van de raket zelf kon worden ontstoken. Op dat moment werd de boosterraket afgeworpen en klom de Navaho naar een hoogte van 23.000 m. Toen in 1957 de enorme technische problemen onder de knie waren, was de ICBM inmiddels zover ontwikkeld dat hij superieur aan intercontinentale kruisraketten werd geacht en op 11 juli 1957 werd WS-104 geannuleerd. De al gebouwde testraketten met de aanduiding XSM-64 werden gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de ICBM. Ze haalden snelheden van Mach 3 maar stelden voor het overige teleur: meerdere lancerigen mislukten of eindigden in een explosie. De laatste vlucht op 18 november 1958 eindigde eveneens in een fiasco.

De enige nog bestaande Navaho missile is te zien als poortwachter aan de zuidelijke ingang van Cape Canaveral Air Force Station in Florida, USA.

LinksEdit

thumb|400px|left

Specificatie: North American XSM-64 Navaho.
Type: Intercontinentale vanaf de grond gelanceerde Kruisraket.
Bouwfirma: North American Aviation.
Ontwikkeling: 1946-1958.
Afmetingen: Spanwijdte: 12,27 m (met booster: 29,03 m) ; Rompdiameter: 1,83 m.
Gewicht: Startgewicht:131.542 kg.
Voortstuwing: Lancering door middel van een afzonderlijk boostersysteem met drie lox/RP-1 raketmotoren met een stuwkracht op zeeniveau van 1245,51 kN ; Kruisvoortstuwing met twee Curtiss-Wright RJ47 ramjets in de achterromp. Het X-10 testvliegtuig was uitgerust met Westinghouse J40 turbojets.
Prestaties: Kruissnelheid: 3460 kg of Mach 3,25 ; Kruishoogte: 18.300 tot 24.500 m ; Vliegbereik: 10.179 m.
Lading: Thermonucleair.
Geleiding: North American Autonetics traagheidssysteem. De herbruikbare X-10 werd radiografisch vanaf de grond bestuurd.
Besturing: Vleugelelevons, canardvleugels en V-staart.

Around Wikia's network

Random Wiki