Wikia

Carrier- & landvliegtuig voor AEW &C

E-2C-Hawkeye-267.preview.jpg

Een E-2C tijdens de landing op de USS Theodore Roosevelt

Sinds het in dienst nemen in 1964 beschermt de E-2 Hawkeye de carrier battle groups van de US Navy en fungeert hij als vliegende commandopost voor de toestellen daarvan. Het toestel is een van zeer types voor de AEW-rol. Het vloog voor het eerst als prototype in oktober 1960. Omdat de Hawkeye vanaf vliegdekschepen moet kunnen opereren, is hij zeer compact. Er zijn sinds januari 1964 in totaal 59 productie-exemplaren van de E-2A afgeleverd. Daarvan zijn er 51 gemoderniseerd tot E-2B, waarna de productielijn overschakelde op de verbeterde E-2C.

E-2C HawkeyeEdit

De eerste E-2C vloog voor het eerst op 23 september 1972. Grumman had er 139 voor de US Navy voltooid toen de lijn in 1994 dicht ging. In 2000 werd het toestel echter opnieuw op kleine schaal in productie genomen.

De uitwendige veranderingen zijn gering geweest, maar de systemen zijn gestaag gemoderniseerd. De E-2C was aanvankelijk uitgerust met APS-125 zoekradar, maar deze werd vanaf 1988 vervangen door de A/APS-139 in Group I toestellen, en de A/APS-145 in de nieuwste Group II E-2C.

Laatstgenoemde radar maakt het mogelijk om een laagvliegend toestel ter grootte van een jager op 407 km afstand te lokaliseren. Een passief detectiesysteem waarschuwt voor vijandelijke zenders tot op tweemaal het bereik van de radar. Na bijna dertig jaar is de E-2C nog steeds in ontwikkeling. Northrop Grumman ontwierp de nog effectievere E-2C Group II Plus, of Hawkeye 2000. Het laatste van 21 van seze toestellen is zeer recentelijk voltooid. Inmiddels is Northrop Grumman ook al begonnen met de ontwikkeling van de Advanced Hawkeye. Deze beschikt over alle nieuwe systemen en zal waarschijnlijk vanaf 2011 operationeel zijn bij de USN. De Navy hoopt 75 van deze toestellen te kunnen aanschaffen.

Specificatie Northrop Grumman Hawkeye E-2C
Type: Vliegdek-AEW-toestel
Bouwfirma: Northrop ; Northrop Grumman.
Eerste vlucht: 1960.
In dienst: 1964.
Afmetingen: Lengte: 17,54 m ; Spanwijdte: 24,56 m (ingeklapte vleugels: 8,94 m) ; Hoogte: 5,58 m ; Vleugeloppervlak: 65,03 m² ; Diameter rotodome: 7,32 m.
Gewicht: Leeg: 18.363 kg ; Max. startgewicht: 24.687 kg.
Motoren: 2x Allison T56-A-427 turboprops met een vermogen van 3803 kW (5700 pk) elk
Prestaties: Max. snelheid: 626 km/u ; Kruissnelheid: 602 km/u ; Klimvermogen: 767 m/min ; Plafond: 11.275 m ; Vliegduur zonder bijtanken: 4u15min.
Bemanning: 5: 2 piloten, 1 Combat information center officer, 1 Air control officer, 1 Radar operator.
Gebruikers: Egypte, Frankrijk, Israël, Japan, Mexico, Singapore, Republiek China (Taiwan), Amerika.

Around Wikia's network

Random Wiki