Wikia

OF-40 Main battle tank Italy 02

De OF-40 heeft chassisonderdelen met de Leopard I gemeen.

De standaardtank van het Italiaanse leger in de jaren vijftig was de Amerikaanse M47. Het land droeg wel bij aan de formulering van de specificaties die leidden tot de productie van de Franse AMX-30 en de Duitse Leopard I MBT, maar koos toch voor de Amerikaanse M60 waarvan er 300 (waarvan 200 in licentie gebouwd) aangeschaft werden. In 1970 bestelde Italië 200 Leopard I tanks in Duitsland en tegelijkertijd kreeg OTO Melara ( nu Otobreda) een licentie voor Italiaanse productie ervan. In 1982 waren er zo'n 720 geproduceerd voor het Italiaanse leger en er werden in het midden van de jaren tachtig nog 160 ARV, AVLB en AEV gespecialiseerde modellen gebouwd.

ExportproblemenEdit

Of40 2

Een OF-40 Mk II van het leger van Dubai.

De licentievoorwaarden verboden OTO Melara om de tanks te exporteren, dus ontwierp het bedrijf de OF-40: de letters staan voor OTO Melara en Fiat (respectievelijk de eerste bouwer en bouwer van het chassis). Het getal duidt op het lege gewicht van 40 ton. Het eerste prototype werd in 1980 voltooid, en het enige productiecontract dat men afsloot, was met Dubai, dat zijn eerste productiemodellen in 1981 geleverd kreeg.

De romp en de koepel van de OF-40 waren van gelast staal en ingedeeld in een bestuurderscabine vooraan, een gevechtscompartiment in het midden en de motor en overbrenging achterin. Het wapen was een 105-mm OTO Melara kanon met getrokken loop. Als het kanon terugslaat, opent het met een vallende wig uitgeruste kulasklok automatisch en werpt de lege granaarhuls in een zak onder de kulas. In totaal was er ruimte voor 61 granaten, waarvan 41 links van de bestuurder en de rest in de koepel. Coaxiaal met het kanon was er een 7,62-mm machinegeweer gemonteerd, en nog zo'n wapen is op het dak aangebracht voor AA-verdediging. Vier rook/fragmentatiegranaatwerpers bevinden zich aan beide zijden van de koepel.

De OF-40 heeft een OG14LR vuurleidingssysteem dat een computer en een laserafstandsmeter bevat. Een volledig gestabiliseerd vuurleidingssysteem kan ook gemonteerd worden, waarmee de OF-40 vijandelijke tanks kan aanvallen terwijl hij zich op snelheid door het terrein beweegt. De commandant heeft een gestabiliseerd vizier dat op het dak aangebracht is, dat wordt gebruikt voor zowel verkenning als voor doelzoeken. De standaarduitrusting bestaat uit nachtzichtapparatuur en een NBC-pakket dat links van de bestuurder gemonteerd is.

De OF-40 Mk II had het verbeterde OF14L2A vuurleidingssysteem, en Dubai bestelde 18 van deze tanks als aanvulling op de 18 OF-40's die waren opgewaardeerd naar de Mk II standaard. De enige andere variant die in dienst is is de OF-40 ARV (Armoured Recovery Vehicle, pantserbergingsvoertuig) waar Dubai er drie van heeft.

VariantenEdit

  • OF-40: Productiemodel.
  • OF-40 Mk II: Opgewaardeerd productiemodel (vuurleidingssysteem).
  • OF-40 ARV: Pantserbergingsvoertuig.
  • OF-40 Palmaria: Zelfrijdend 155-mm geschut.
  • OF-40 SPAAG: Zelfrijdend AA-geschut, ongeveer identiek als de Gepard, geen productie.
Specificatie: OF-40.
Type: Gevechtstank.
Ontwerp: OTO Melara.
Bouwfirma(s): OTO Melara/Fiat.
Ontwerp: 1977.
In dienst: 1981 -
In productie: 1980-1985.
Afmetingen: Lengte met loop: 9,2 m ; Romplengte: 6,89 m ; Breedte: 3,51 m ; Hoogte (met koepel): 2,45 m.
Gewicht: 43 ton.
Motor(en): MTU MB 838 Ca M500 V-10
830 PS dieselmotor van 610 kW (819 pk).
Prestaties: Snelheid op de weg: 60 km/u ; Bereik: 600 km.
Bewapening: 1x 105-mm L7 kanon ; 2x 7,62-mm machinegeweren.
Doorwaaddiepte: 1,2 m.
Helling: 60°.
Verticaal obstakel: 1,15 m.
Overschrijdend vermogen: 3 m.
Bemanning: 4.
Gebruiker(s): Italië ; Dubai.

Around Wikia's network

Random Wiki