Wikia

F218 Mecklenburg-Vorpommern Buggesc.jpg

Eén van de succesvolste marinewapens na de Tweede Wereldoorlog is het 76-mm OTO-Melara Compact systeem.

Het 76-mm OTO-Melara Compact L/62 kanon is het bekendste lichtgewicht scheepskanon voor luchtafweer en oppervlaktedoelen ter wereld. Het is midden jaren zestig ontwikkeld uit de OTO-Melara MMI geschutskoepel. Het nieuwe wapen kwam in 1969 beschikbaar als hart van één systeem dat bedoeld was voor alle soorten marineschepen, zelfs voor snelle aanvalsboten en draagvleugelboten. De volautomatische toren bestaat uit twee delen: de schacht en de koepel. De schacht wordt onderdeks geïnstalleerd en bevat een rond roterend platform met tachtig granaten. Een lopende-bandsysteem transporteert de granaten door de schacht naar het kanon in de koepel die aan dek is opgesteld. De toren heeft een waterdicht en NBC-bestendig glasvezelpantser. Menskracht bij de bediening is alleen nodig in het hoofdmagazijn. Daar zijn vier man nodig om steeds granaten op het platform te zetten. De vuursnelheid is in te stellen van minimaal 10 tot maximaal 85 schoten per minuut. De latere Super Rapid variant heeft zelfs een maximale vuursnelheid van meer dan honderd schoten per minuut. De vuursnelheid wordt ingesteld in de controlekamer. Het wapen biedt de optie te worden uitgerust met een gestabiliseerd lokaal vuurleidingssysteem voor op zich gebaseerde handbediening. De loop van het kanon is uitgerust met een mondingsrem en een rookafzuigsysteem.

Dit wapen is heden ten dage in dienst bij of besteld door ten minste vijftig marines, en wordt in licentie vervaardigd in Japan, Spanje en de VS. De Israëlische marine heeft het wapen vaak gebruikt bij gevechtsacties tegen schepen en om kustbombardementen uit te voeren. Naar verluidt heeft Israël het kanon gemoderniseerd voor het uitvoeren van zulke bombardementen, en maakt mogelijk gebruik van zelfgeproduceerde munitie. Er is ook een modernere variant ontwikkkeld, met een autonome Lince richtingzoeker op de toren. Deze variant kan een nieuw type voor-gefragmenteerde munitie afschieten die grotere trefzekerheid heeft tegen laag boven zee vliegende raketten.

VariantenEdit

Specificatie OTO-Melara Compact 76-mm
Type: Maritiem kanon.
Bouwfirma: Oto-Melara (1963-2001), Italië.
Ontwerp: 1963.
In dienst: 1964- tot vandaag.
Kaliber: 76-mm.
Gewicht: 7,35 ton.
Mondingssnelheid: 925 m/sec.
Elevatie: -15° tot +85°.
Vuursnelheid: 85 tot 100 schoten (afhankelijk van de variant).
Bereik: Oppervlaktedoelen: 8 km ; Luchtafweer: 5 km.
Gewicht projectiel: 6,3 kg.
Gebruiker(s): Bangladesh, Indonesië, Indië, Iran, Israël, Japan, Zuid-Korea, Myanmar, Maleisië, Filippijnen, Singapore, Sri Lanka, Thailand, China, Egypte, Marokko, Zuid-Afrika, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Turkije, Canada, Amerika, Mexico, Australië, Argentinië, Chili, Ecuador, Peru, Colombië.

Around Wikia's network

Random Wiki