Wikia

Oshkosh MTVR
MTVR

Type

Middelzware vrachtwagen

Land van herkomst

USA
Bouwfirma Oshkosh Defense
Ontwerp Oshkosh Defense
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1996 / 1999 / 2001 (actief)
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 8 m. : 2,5 m. / 3,2 m.
Gewicht 26.200 kg
Motor(en) Caterpillar C-12 6-cilinder dieselmotor van 335 kW (425 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 105 km/u / 480 km
Bewapening
Doorwaaddiepte 1,5 m.
Hellingshoek 60 %
Verticaal obstakel 0,60 m.
Overschrijdend vermogen 1 m.
Bemanning 1 + 2
Gebouwd
Gebruik (Landen) Verenigd Staten, Groot-Brittannië, Griekenland, Egypte, Irak, Oekraine

Waar de US Army koos voor de Steward &Stevenson serie van middelzware tactische voertuigen (FMTR, Family of Medium Tactical Vehicles) in 4x4 en 4x6 uitvoeringen, maakte het US Marine Corps een andere keuze. Voor hun toekomstige behoefte selecteerde de Amerikaanse mariniers de Medium Tactical Vehicle Replacement, MTVR truck. Eind 1988 kreeg de Oshkosh Truck Corporation een contract voor mogelijk ruim 8000 MTVR's. Dze moesten binnen vijf jaar aan het Marine Corps geleverd worden.

De basisversie van de truck heet de MK 23 en heeft een laadvermogen in terrein van ruim 13 ton. Daarnaast kan deze de truck negen ton aan vracht trekken. Het achterste vrachtruim heeft neerklapbare zijkanten, een neerklapbare achterklep, verwijderbare bogen en een zeildoek. Er kan een lier aangebracht worden. Andere opties zijn een doorwaadsysteem, dat absoluut nodig is voor amfibische operaties. De hoogte van het voertuig kan verminderd worden wanneer hij door de lucht vervoerd wordt. Alle trucks uit deze serie hebben een centraal regelsysteem voor de bandendruk, waarmee de bestuurder de bandendruk kan aanpassen aan het terrein. Alle voertuigen hebben een onafhankelijke ophanging en een diagnosesysteem aan boord dat gebruikt wordt voor routineonderhoud en reparaties.

De MTVR bestaat uit een aantal variaties, zoals een vrachtwagen met lange wielbasis die ook standaard ISO-containers kan vervoeren. De MK 25 en de MK 28 hebben een lier die negen ton kan tillen en ook gebruikt kan worden om zichzelf los te trekken. Het chassis kan ook gebruikt worden voor een trekker, bergingsvoertuig of kiepwagen, daarnaast is er een speciaal 4x4 model ontwikkeld.

VariantenEdit

  • MK 23: Standaardversie.
  • MK 25: Standaardversie voorzien van een lier.
  • MK 27: Versie met verlengde wielbasis.
  • MK 28: Versie met verlengde wielbasis en lier.
  • MK 29: Dumptruck zonder lier.
  • MK 30: Dumptruck met lier.
  • MK 31: Trekkerversie.
  • MK 28C: Truck met verlenge wielbasis voor verschillende opbouwsystemen, zoals water of brandstoftanks.
  • MK 37: Truck gebaseerd op de MK 27 voor het gebruik van HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) en als RVS (Re-Supply Vehicle), voorzien van een laadkraan achteraan de laadbak.
  • MK 38: HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) aanhangwagen.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki