Wikia

Osumi05 h.jpg
De zogenaamde LPD/LST's (Landing Platform Dock/Landing Ship Troops) van de Japanse Osumi klasse lijken sterk op vliegdekschepen en zijn de eerste Japanse carriers sinds 1945. Met het dok in hun achtersteven en hun vliegdek lijken ze meer op kleine versies van het Amerikaanse LHA-type dan op de tanklandingsschepen waar ze voor doorgaan.
Tot de bouw van de Osumi werd besloten in 1990, maar pas in december 1995 werd de kiel gelegd op de Japanse Mitsui Tamano scheepswerf. Dat deel van de oorspronkelijke tekeningen dat is vrijgegeven, toont een schip dat half zo groot is als het werkelijk gebouwde exemplaar, lijkend op de Italiaanse San Giorgio klasse. Het schip werd te water gelaten in 1996 en in de vaart genomen in 1998 .Het werd gevolgd door de Shimokita (van dezelfde werf). De Kunisaki, de derde van deze reeks, is in aanbouw op de Hitachi Maizuru werf. Een vierde schip zal nog volgen.
Dit type schepen is bestemd om een heel bataljon mariniers met een tankcompagnie te vervoeren en dat is volledig in lijn met recente operaties waarbij Japanse invloed in de Indische en Stille Oceaan werd verstevigd. De zelfverdediging van deze schepen is beperkt tot twee Phalanx CIWS (Close-In Weapon System), wapensysteem voor nabijverdediging) met zesloops roterend kanon, maar deze schepen opereren binnen grotere vlooteenheden waarbinnen andere schepen voor bescherming zorgden.
Nummer Naam Thuisbasis Eenheid Werf Gepland Kiel Te water In dienst
LST 4001 Osumi Kure Landing Divisie 1 Mitsui, Tamano 1993 6 December 1995 18 November 1996 11 March 1998
LST 4002 Shimokita Kure Landing Divisie 1 Mitsui, Tamano 1998 30 November 1999 29 November 2000 12 March 2002
LST 4003 Kunisaki Kure Landing Divisie 1 Mitsui, Tamano 1999 7 September 2000 13 December 2001 26 February 2003
Specificatie Osumi klasse
Type: Transportdok, tanklandingsschip
Bouwfirma(s): Mitsui Engineering & Shipbuilding, Tamano ; Hitachi Zosen, Maizuru.
Afmetingen: Lengte: 178 m ; Grootste breedte: 25,8 m ; Diepgang: 6 m.
Waterverplaating: Standaard 8900 ton, 14.000 ton volbeladen.
Voortstuwing: Twee Mitsui diesels van 20.580 kW (27.600 as-pk) ; Twee schroefassen.
Snelheid: 22 knp (41 km/u).
Bewapening: 2x Phalanx CIWS, 2x 12.7-mm M2 machinegeweren.
Elektronica: OPS-14C luchtdoelradar ; OPS-280 oppervlaktezoekradar en OPS-20 navigatieradar.
Troepentransport: 330 militairen plus 10 tanks van Type 90 of 1400 ton lading en twee LCAC-landingsvoertuigen.
Vliegtuigen: Platform voor twee CH-47J Chinook helikopters.
Bemanning: 135

Around Wikia's network

Random Wiki