Wikia

2

Belgische Pandur van de KFOR in de Balkan.

Het concept van de Pandur dateert uit 1979. In dat jaar ontwierp de Oostenrijkse firma Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug AG dit voertuig, op eigen initiatief, op basis van zo veel mogelijk reeds leverbare onderdelen. De Pandur is een 6x6 APC (Armoured Personnel Carrier, gepantserd personeelsvoertuig) dat in 1985 voor het eerst werd gepresenteerd. Het bedrijf testte toen al twee prototypes voor 2 + 8 inzittenden. Tot december 1986 volgden er nog zes voorserie-exemplaren.

ProductieEdit

De Pandur voertuigenfamilie wordt door het moederbedrijf en ook door AV Technology International (van General Dynamics) in de VS gebouwd. De Pandur is sinds 1996 operationeel bij het Oostenrijkse leger (68 stuks) en wordt ook gebruikt door Koeweit (70), België (54) en Slovenië (meer dan 10 Valuk APC's). Het US Army heeft een order geplaatst voor vijftig Pandur voertuigen met nieuwe bepantsering, die de basis moeten gaan vormen voor een eventueel Armoured Ground Mobility System.

Alle varianten zijn gebaseerd op hetzelfde chassis, maar er bestaan twee basismodellen, te weten de A en de B met respectievelijk een verlengd middengedeelte en een plat dak. Tot de varianten behoren APC's met koepels (waaronder de AV-30 en de Upgunned Weapon Station van het US Marine Corps), een MICV (Mechanized Infantry Combat Vehicle, gevechtsvoertuig gemotoriseerde infanterie) met een krachtiger koepel, een verkenningsvoertuig met het Multi-Gun Turreted System met een 25-,30- of 35-mm kanon, gevechtsondersteuningsvoertuigen met een 90-mm anti-tankkanon, en diverse varianten met mortieren. Tot de ondersteunende voertuigen behoren een ambulanceversie, een genieversie, een logistieke versie en een versie voor commandotaken.

Verbeterd modelEdit

Steyr-Daimler-Puch heeft ook de Pandur II ontwikkeld en vanaf september 2001 getest. Deze heeft een langere wielbasis en een gewijzigde romp, is leverbaar als 6x6 en als 8x8 en heeft een sterkere motor: de Cummins ISC 350 diesel van 265 kW. Het eerste prototype van de 8x8 is een IFV met een 30-mm kanon en een centraal drukregelsysteem voor de banden.

Voor verkennings- en vuursteunwerk is het voertuig uitgerust met een Cockerill LCTS koepel met een 90-mm Mk 8 kanon en twee 7,62-mm mitrailleurs (één coaxiaal en één boven op de koepel). Aan weerszijden van de koepel zitten vier rookgranaatwerpers.

De koepel wordt elektro-mechanisch aangedreven en heeft ook een handbediening. Het 90-mm kanon heeft een elevatie van -9 tot +20° en een traverse van 360°. De schutter heeft een gecombineerd dag- en thermisch vizier met een gestabiliseerde spiegel en een geïntegreerde laser-afstandsbepaler. De commandant beschikt over een panoramisch dagvizier met een gyrogestabiliseerde zichtlijn en een monitor met de beeldinformatie van het thermische vizier.

De APC is bewapend met een op een ring gemonteerde 12,7-mm M2HB mitrailleur met een schild, die 360° kan draaien, en een 7,62-mm MG3 mitrailleur voor algemene doeleinden. Als de ramen zijn geblindeerd, beschikt de schutter over drie projectiekijkers (episcopen) en de commandant over vijf. Aan weerszijden van de koepel zijn zes rookgranaatwerpers gemonteerd. De amfibische versie van de Pandur heeft een verlengde uitlaat en wordt in het water aangedreven door twee waterjets. De voorste 60° van het voertuig zijn beschermd tegen 12,7-mm munitie, de rest is bestand tegen 7,62-mm munitie. Andere defensieve maatregelen zijn de geluidsdemping van motor en uitlaat, en IR-absorberende verf.

LinksEdit

Specificatie: Pandur (6x6).
Type: Gepantserd personeelsvoertuig.
Bouwfirma: Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug AG
In dienst: 1997 - heden.
Afmetingen: Lengte: 5,7 m ; Breedte: 2,5 m ; Hoogte: 1,8 m tot bovenkant van de romp.
Gewicht: 13.000 kg.
Motor: Steyr WD 612.78 6-cilinder turbodiesel van 285 pk (212,5 kW).
Prestaties: Max. snelheid (weg): 100 km/u ; Max. bereik (weg): 700+ km.
Doorwaaddiepte: Amfibisch.
Hellingshoek: 70°.
Verticaal obstakel: 0,5 m.
Overschrijdend vermogen: 1,1 m.
Gebruiker(s): Pandur I: Oostenrijk, België, Koeweit, Slovenië, Amerika, Solomon eilanden, Equatoriaal Guinea ; Pandur II: Oostenrijk, Tsjechië, Gabon (test), Portugal

Around Wikia's network

Random Wiki