Wikia

Panzerkampfwagen III (SdKfz 141)
Pz3

Type

Middelzware tank

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma Daimler-Benz
Ontwerp Daimler-Benz
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1935-1937 / 1939-1943 / 1939-1945
Gebruiker(s) Nazi-Duitsland, Roemenië, Slovakije, Hongarije, Kroatië, Turkije, Noorwegen
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 6,41 m (met kanon), 5,52 m (romp) / 2,95 m / 2,5 m.
Gewicht 22.300 kg.
Motor(en) Maybach HL-120 TRM 300 PS 12-cilinder benzinemotor van 224 kW (300 pk).
Prestaties (snelheid / bereik) 40 km/u (op de weg) / 175 km (op de weg).
Bewapening 3.7 cm KwK 36 (Ausf A-F), 5 cm KwK 38 (Ausf F-J), 5 cm KwK 39 (Ausf J(1)-M), 7.5 cm KwK 37 (Ausf N).

2 tot 3 7.92-mm MG 34 machinegeweren

Doorwaaddiepte 0,8 m
Hellingshoek 60°
Verticaal obstakel 0,6 m
Overschrijdend vermogen 2,59 m
Bemanning 5 (commandant, schutter, lader, bestuurder, radio-operator)
Gebouwd 5474 zonder Sturmgeschütz III 
Gebruik (Landen) Duitsland, Roemenië, Slovakije, Hongarije, Kroatië, Turkije, Noorwegen.

Medio jaren dertig ontwikkelde het Duitse leger nieuwe tanktactieken. Elk tankbataljon zou daartoe moeten gaan bestaan uit drie compagnieën relatief lichte middelzware tanks en één compagnie zwaardere en sterkere ondersteunende tanks. Het eerste type kreeg de aanduiding Panzerkampfwagen III (PzKpfw III) of SdKfz 141, en het tweede werd de Panzerkampfwagen IV, die tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in productie zou blijven.

In 1935 sloot het ministerie voor bewapening contracten af voor de bouw van prototypes van de lichtste van beide tanks met Daimler-Benz, Krupp, MAN en Rheinmetall-Borsig. In een vroeg stadium werd besloten om de tank met een 37-mm kanon uit te rusten, dat dezelfde munitie verschoot als het infanterie-antitankkanon met hetzelfde kaliber. De koepelring werd zo groot gemaakt dat in een latere fase eventueel een 50-mm kanon kon worden geïnstalleerd.

Eerste testsEdit

Na tests met de prototypes werd het model van Daimler-Benz geselecteerd voor verdere ontwikkeling. De eerste drie productieversies, de PzKpfw III Ausf A, PzKpfw III Ausf B en PzKpfw III Ausf C, werden slechts in kleine aantallen gebouwd. Ze verschilden hoofdzakelijk in hun wielophanging. In september 1939 werd het voertuig formeel in gebruik genomen en kwam de massaproductie op gang

De PzKpfw III werd voor het eerst ingezet tijdens de invasie van Polen. Het volgende model was de PzKpfw III Ausf D met dikkere bepantsering en een verbeterde koepel.

In 1939 werd begonnen met de ontwikkeling van een versie met 50-mm kanon. Deze versie had een sterkere motor en slechts zes loopwielen. De nieuwe versie werd in 1940 in gebruik genomen onder de aanduiding PzKpfw III Ausf F. De volgende versie was de PzKpfw II Ausf G met een nog sterkere motor. Er werd ook een diepwaadversie ontwikkeld, die met succes werd ingezet tijdens de invasie van de USSR in 1941. De PzKpfw III Ausf H had bredere rupsbanden en was op een aantal punten ingrijpend verbeterd.

Het 50-mm L/42 kanon was ontoereikend om de Russische T-34 tank het hoofd te bieden, en daarom werd het KwK 39 L/90 kanon met langere loop geïnstalleerd. Dit kanon had een hogere mondingssnelheid. Voertuigen met dit kanon kregen de aanduiding PzKpfw III Ausf J. Veel vroege versies werden later alsnog uitgerust met het 50-mm kanon. Begin 1942 was de 37-mm versie nagenoeg uit de frontlinie verdwenen.

Het volgende model was de PzKpfw III Ausf L, die zwaarder bepantserd was en iets meer dan 22 ton woog. Dat was bijna de helft meer dan het gewicht van het oorspronkelijke prototype.

De PzKpfw III Ausf M en PzKpfw III Ausf N waren uitgerust met het 75-mm L/24 kanon, dat ook was geïnstalleerd in de Panzerkampfwagen IV. Voor dit kanon waren 64 granaten aan boord. De productie van de PzKpfw III werd in 1943 gestaakt. Het chassis werd nadien nog gebruikt voor verschillende aanvalskanonnen en gemotoriseerde houwitsers.

OperationeelEdit

De Panzer III werd gebruikt in de veldtochten tegen Polen, Frankrijk, de Sovjet-Unie en in Noord-Afrika. Tijdens de Poolse en Franse campagnes maakte de Panzer III slechts een klein deel uit van de pantservoertuigen. Het was de beste middelzware tank toen beschikbaar voor de Duitsers, en was de meerdere van de Poolse 7TP en de Franse Renault R35 en Hotchkiss H35.

Bij de start van Operatie Barbarossa maakte de Panzer III het grootste deel van de Duitse tanks uit. De meeste waren uitgerust met het 50-mm L/42 kanon. Voordat de Panzer III met het 50-mm L/60 kanon uitgerust werd, kon die niet op tegen de Sovjet T-34's en de KV-1 tanks. De Sovjet tanktroepen bestonden wel hoofdzakelijk uit de lichter bepantserde modellen, zoals de T-26 en de BT-5 en BT-7 tanks.

Met de opkomst van de T-34 werd de uitbreiding naar het krachtiger 50-mm L/60 kanon noodzakelijk. De J en L versies hadden dit kanon, en ook meer bepantsering. Deze versies werden in gebruik genomen in 1942. Vanaf dan werd de Panzer III teruggedrongen naar een ondersteuningsrol, en vervangen door de Panzerkampfwagen IV en de Panzerkampfwagen V Panther.

VariantenEdit

  • PzKpfw III Ausf A: Prototype, slechts 10 geproduceerd in 1937, waarvan 8 bewapend waren en dienst deden in Polen.
  • PzKpfw III Ausf B/C: Prototype, 15 van elk type werden in 1937 geproduceerd, sommige deden dienst in Polen.
  • PzKpfw III Ausf D: Prototype, 55 geproduceerd in 1937, waarvan 30 bewapend en dienst deden in Polen en Noorwegen.
  • PzKpfw III Ausf E/F: Productiemodellen 1939-1940, 531 geproduceerd.
  • PzKpfw III Ausf G: Model met een verbeterde bepantsering van de toren, 600 geproduceerd in 1940-1941.
  • PzKpfw III Ausf H: Kleine verbeteringen aangebracht aan voor- en achterkant van de toren, 308 geproduceerd in 1940-1941.
  • PzKpfw III Ausf I: Wordt vermeld in geallieerde rapporten, maar heeft nooit bestaan.
  • PzKpfw III Ausf J: De romp was verlengd en had dikkere frontbepantsering, 482 geproduceerd in 1941.
  • PzKpfw III Ausf J(1): Bewapend met een langer en krachtiger 50-mm KwK 39 L/60 kanon, 1067 geproduceerd in 1941-1942.
  • PzKpfw III Ausf K: Commandotank met een gemodificeerde toren en had het echte kanon, andere commandoversies hadden een vals kanon.
  • PzKpfw III Ausf L: Versie met zwaardere bepantsering, 653 geproduceerd in 1942.
  • PzKpfw III Ausf M: Uitgerust voor diepwaden, 250 geproduceerd in 1942-1943.
  • PzKpfw III Ausf N: Bewapend met een kort 75-mm KwK 37 L/24 kanon dat hittezoekende antitankgranaten kon afvuren. Er werden 700 modellen J/L/M modellen herbewapend in 1942-1943.

Around Wikia's network

Random Wiki