Wikia

Image7

De Panzerkampfwagen V Panther wordt beschouwd als de beste allround tank uit de Tweede Wereldoorlog.

In 1941 was de Panzerkampfwagen IV de krachtigste tank in Duitse dienst. Dit model vormde echter nauwelijks partij voor de nieuwe Russische T-34 tank, die in dat jaar in kleine hoeveelheden aan het Oostfront opdook. Al in 1937 was men begonnen aan een opvolger voor de PzKpfw IV, maar de voortgang verliep traag vanwege de steeds veranderende behoefte. In 1941 hadden zowel Henschel als Porsche prototypes van nieuwe tanks in de klasse van 30/35 ton gebouwd,onder de naam VK3001 (H) en VK3001 (P).Deze werden niet in productie genomen.Verdere ontwikkeling leidde tot de Tiger (VK4501).

Nieuwe bewapeningEdit

Eind 1941 was er vraag naar een nieuwe tank met een 75-mm kanon met lange loop, verbeterde bepantsering voor maximale bescherming binnen de gewichtsbeperkingen van het voertuig en grotere wielen voor een hogere mobiliteit.
Om aan deze eisen tegemoet te komen, kwam Daimler-Benz met de VK3002 (D13), en Man met de VK3002 (Man). De eerste was vrijwel een kopie van de Russische T-34, maar het Man-ontwerp kreeg groen licht. De eerste prototypes van de nieuwe tank, de Panzerkampfwagen V Panther - met de militaire benaming SdKfz 171 - waren in september 1942 gereed. De eerste productiemodellen kwamen slechts twee maanden later uit de Man-fabriek gerold. Rond diezelfde tijd maakte ook Daimler-Benz zich gereed voor productie van de Panther en in 1943 gingen ook Henschel en Niedersachsen meedoen aan het programma, tesamen met honderden subcontracten.
De planning was een productie van zeshonderd Panthers per maand, maar vanwege de bombardementen van de geallieerden zou de maximale productie die ooit per maand bereikt werd, niet boven de driehonderd exemplaren uitkomen.
De Panther werd met spoed in productie genomen zonder gedegen testfases en al gauw kwamen talloze mankementen aan het licht. In de begindagen gingen er meer Panthers ten onder aan technische problemen dan aan vijandelijke actie. Als gevolg daarvan had de bemanning weinig vertrouwen in het voertuig, ondanks het feit dat het type in theorie genoeg gevechtscapaciteit had.
Het voertuig kwam voor het eerst in actie aan het Oostfront in juli 1943, ten tijde van de Slag om Koersk,en sinds die tijd werd het overal ingezet. Toen de mechanische problemen eenmaal overwonnen waren, steeg het vertrouwen in het type snel. Velen beschouwden de Panther als de beste Duitse allround tank uit de Tweede Wereldoorlog. In de naoorlogse periode was het Franse leger met Panthers uitgerust, totdat er moderne tanks ter beschikking kwamen.

ModellenEdit

Panzer V 'Panther'

Panther ausf G modellen in hun fabriekskleur (zandkleur), staan klaar om naar het front gebracht te worden.

De eerste productiemodellen waren de PzKpfw V ausf A (eigenlijk pre-productievoertuigen) ; de PzKpfw V ausf B en PzKpfw V ausf C werden nooit in productie genomen. Latere modellen waren de PzKpfw V ausf D,om de een of andere reden gevolgd door weer een PzKpfw V ausf A. Deze variant werd veel in Normandië gebruikt. De laatste versie van de Panther was de PzKpfw V ausf G. Varianten van de Panther waren onder meer de Jagdpanther tankjager , de Befehlspanzer Panther, een commandantsvoertuig, de Beobachtungspanzer Panther, Panther met gepantserde observatiepost, en een gepantserd bergingsvoertuig. Ten tijde van het Ardennen-Offensief eind 1944 waren sommige van deze tanks vermond als geallieerde M10 tankjagers.
De hoofdbewaking bestond uit een langeloops 75-mm kanon waarvoor 79 granaten werden meegevoerd. Een 7,92-mm MG 34 machinegeweer was coaxiaal aan het hoofdgeschut gemonteerd, terwijl een soortgelijk wapen bevestigd was aan de voorromp en een ander aan het dk van de geschutskoepel voor de verdediging tegen vliegtuigen.
Het grootste probleem met de Panther was dat het een duur voertuig was, dat moeilijk te bouwen viel. Hierdoor schoot het in aantallen altijd tekort ten opzichte van de opponent. Er werden rond de 4800 Panthers gebouwd. In vergelijking met tienduizenden M4 Shermans en T-34's. Sterker nog, de Russen bouden alleen al in 1944 meer dan 11.000 T-34/85's!

VariantenEdit

  • Ausf. D: De eerste hoofdversie heette verwarrend genoeg de D, zij werd gebouwd tussen januari 1943 en september 1943 in een aantal van 850. De enige overgebleven Panther Ausf. D is te vinden in het Wilhelminapark te Breda.
  • Ausf. A: de tweede versie heette de A; zij werd gebouwd van augustus 1943 tot mei 1944 in een aantal van 2000 en had een andere commandokoepel; gedurende de productie werden vele kleine wijzigingen doorgevoerd waaronder het gebruik van een balmantel voor het machinegeweer in de romp.
  • Ausf. G: de derde versie werd gebouwd vanaf maart 1944; minstens 3126 voertuigen zijn er gebouwd tot in april 1945. Bij deze versie werd de romp verwijd en de bepantsering aan de zijkant verhoogd van veertig naar vijftig millimeter. Ook bij deze versie werden er vele latere wijzigingen doorgevoerd, waaronder een verticale "kin" onder de mantel om te voorkomen dat treffers daar afgebogen werden naar de torenring.
  • Ausf F: Deze versie kwam aan het eind van de oorlog in productie, deze had een smellere toren met zwaardere pantser, geen enkele werd afgebouwd.
  • Panther II: Werd ontwikkeld om de standaardversie te vervangen, had een dikker pantser en zou veel gemeen gehad hebben met de latere Tiger II, mogelijk had het ook een 88-mm kanon, na 1943 werd het wat in de doofpot gestopt en kwam het enkel tot een prototype.
  • Panzerbefehlswagen Panter SdKfz 267: Commandotank gebasseerd op de Panther met dezelfde FuG 5 radio en een FuG 8 voor een groter bereik.
  • Panzerbefelhswagen Panther SdKfz 268 Flivo: Identiek aan de SdKfz 267 maar met een andere radio.
  • Panzerbeobachtungwagen Panther: Een artillerie observatiepost maar zou niet in productie genomen zijn, alhoewel er tegen het einde van de oorlog enkele werden geconverteerd uit beschadigde Panther tanks.
  • Jagdpanther: Dit was misschien wel het meest effectieve AFV voertuig van de Duitsers, bewapend met het krachtige 88-mm kanon overtrof het zelfs de Tiger II. Het kanon werd vooraan geplaatst in het gevechtscompartiment dat groter en hoger werd gemaakt. De Jagdpanther kwam in 1944 in dienst, maar het had nog weinig effect op de gevechten doordat de oorlog op zijn einde liep.

ConversiesEdit

  • Bergepanther Sd.Kfz.179: Bergingsvoertuig.
  • Munitionspanzer Panther: Munitievoertuig.
  • Flakpanzer Coelian : Met 2 x 37mm/55mm FlaK kanonnen, enkele prototypes.
  • Flakpanzer V Grille 10 serie: Enkel prototypes.
  • Minenraumpanzer Panther: Versie voor het opruimen van mijnen, enkel prototype.
  • Ramschaufelpanzer Panther: Voertuig zonder kanon met vooraan een buldozerblad gemonteerd.
  • Munition Schlepper Panther: 2 geproduceerd.
  • Munition Schlepper/Waffentrager Panther: Geen info.
  • Grille 12: Met een 128-mm K 43/44 kanon (Krupp), enkel plannen.
  • Skorpion: Met een 128-mm K 43 kanon (Rheinmetall), enkel plannen.
  • Grille 15: Met een 150-mm sFH 43/44 houwitzer, enkel plannen.
  • Flakwagen Panther: met een 88-mm FlaK kanon.
  • Sturmpanther: Met een 150-mm StuH43/1 houwitser in de toren.

LinksEdit

Specificatie: Panzerkampfwagen V Panther.
Type: Middelzware tank.
Bouwfirma: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN AG)
Ontwerp: 1942.
In productie: 1942-1945 (9 stuks in 1946 voor het Britse leger)
In dienst: 1943-1945. (Nazi-Duitsland).
Afmetingen: Lengte (met kanon): 8,86 m ; Romplengte: 6,88 m ; Breedte: 3,43 m ; Hoogte: 3,10 m.
Gewicht: Leeg: 44,8 ton ; Geladen: 49,4 ton.
Motor: Een Maybach HL230 P30 700PS 12-cilinder benzinemotor van 522 kW (690 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 46 km/u (Latere modellen: 55 km/u) ; Bereik: 250 km.
Bewapening: 1x 75-mm KwK 42 L/70 kanon ; 2x 7.92-mm MG 34 machinegeweer.
Doorwaaddiepte: 1,70 m.
Hellingshoek: 60°.
Vertikaal obstakel: 0,91 m.
Greppel: 1,90 m.
Bemanning: 5.
Gebruikers:

WO II: Duitsland.

Tijdens WO II veroverd: Sovjet-Unie, Bulgarije, Hongarije.

Na-oorlogs: Roemenië, Groot-Brittannië, Frankrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki