Wikia

1c0b91c9f5b1cf95b3c02bb21a51 grande.jpg

Het Phalanx Mk 15 systeem is na activering volledig autonoom. Het vuurleidingssysteem volgt het binnenkomende doel en de uitgaande projectielen om zeker te zijn dat de twee elkaar zo vroeg mogelijk raken, ruim op tijd voordat de raket het schip treft.

General Dynamics, Hughes en Raytheon ontwikkelden samen het Phalanx Mk 15 close-in wapensysteem. Het is een laatste 'redmiddel' voor automatisch zoeken en vinden, bedreigingsevaluatie, volgen en vuren op geavanceerde antischipraketten en vliegtuigen. De Phalanx Mk 15 is ontwikkeld rond het 20-mm M 61A1 zesloops 'Gatling' kannon en wordt hydraulisch bediend. De affuit bevat 989 stuks APDS-munitie die projectielen met verarmd uranium afvuren. Hiermee worden naderende raketten op korte afstand vernietigd. Boven op het wapen bevindt zich een radar voor doelopsporingen en aan de voorzijde een radar die doel en projectiel volgt.

Het systeem werd in 1973 voor het eerst op zee gebruikt in prototypevorm. Eind 1977 werd de basisversie Mk 15 Block 0 in productie genomen. De eerste operationele systemen werden in 1980 geïnstalleerd op de vliegdekschepen USS Enterprice en America.

De Mk 15 Block 1 uit 1988 ging over op pneumatische werking. Hiermee steeg de maximale vuursnelheid van 3000 tot 4500 projectielen per minuut en werd de munitiecapaciteit opgevoerd naar 1550 stuks. De projectielen waren nu voorzien van een wolframkern in plaats van een kern met verarmd uranium. Ook de radar en de verwerkingssoftware waren verbeterd.

De Mk 15 Block 1A gebruikte een efficiëntere computertaal. De Mk 15 Block 1B uit 1999 voegde een aan de zijkant gemonteerde, voorwaarts gerichte infraroodsensor toe, die voor betere trefkansen zorgde bij langzame en/of stilhangende doelen. Dit gold vooral onder all-weather condities als er elektronische storingsapparatuur ingezet werden. Ook vuurt de Block 1B een nieuw projectiel met verhoogde trefzekerheid (Enhanced Lethality Cartridge) af. Baseline 2C-verbeteringen maken het mogelijk om meerdere wapens gecoördineerd te laten samenwerken.

Het Phalanx systeem wordt veelvuldig gebruikt door tal van Westerse landen.

LinksEdit

Specificatie: Phalanx Mk 15
Type: Nabijheidsverdedigingssysteem
Bouwfirma: General Dynamics, Hughes en Raytheon.
Ontwerper: General Dynamics.
Ontwerp: 1969.
In dienst: 1977 - heden.
Afmetingen: Lengte: 1,52 m (Block 0 en 1), 1,98 m (Block 1B) ; Hoogte: 4,7 m.
Gewicht: 5625 kg (eerste model) ; 6120 kg (andere modellen).
Bewapening: 1x 20-mm M61 Vulcan 6-loops Gatling kanon (roterend).
Elevatie: -20° tot +80°.
Mondingssnelheid: 1113 m/sec.
Bereik: Effectief: 3,6 km ; Maximaal: ?.
Vuursnelheid: 3000 tot 4500 granaten per minuut.
Gebruiker(s): Australië, Bahrein, Canada, Griekenland, Egypte, Israël, Japan, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Polen, Portugal, Saoudi Arabië, Thailand, Taiwan, Amerika, Groot-Brittannië, Brunei, Indië, Marokko, Maleisië, Mexico.

Around Wikia's network

Random Wiki