Wikia

Pistole Automatique Browning M1910
M1910

Type

semiautomatisch pistool

Land van herkomst

België
Bouwfirma Fabrique Nationale de Herstal
Ontwerp John Browning
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1909 / 1910-1983 / 1910-1983
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / lengte loop) 152 mm. / 89 mm
Gewicht 0,562 kg.
Kaliber 7.65-mm (.32 ACP) of 9-mm kort (.380 ACP)
Mondingssnelheid 299 m/sec.
Vuursnelheid
Aanvoer boxmagazijn
Munitie 9×17-mm Browning, 7.65×17-mm Browning
Gebouwd
Gebruik (Landen)

Het Pistole Automatique Browning M1910 is enigzins een buitenbeentje onder de pistolen. Het is weliswaar bijna nonstop in productie geweest sinds 1910, maar is nooit officieel als dienstwapen aanvaard. Desondanks is het door tal van strijdkrachten gebruikt en is het in talloze variaties gekopieerd en/of geplagieerd.

Zoals de naam al zegt, was dit automatische gasdrukpistool het zoveelste produkt van de vindingrijke geest van John Moses Browning. Bijna alle M1910's zijn gemaakt in de Fabrique Nationale d'Armees de Guerre (beter bekend als FN) in Herstal bij Luik. De reden voor het duurzame succes van dit specifieke pistool is niet zo gemakkelijk te achterhalen, maar het ontwerp spreekt niettemin aan. Het voorste deel van de afsluiter ligt over de loop en lijkt bijna buisvormig. Dat heeft te maken met het feit dat de terugslagveer rond de loop zelf ligt, in plaats van eronder of erover, zoals bij veel andere wapens het geval is. De veer wordt op zijn plaats gehouden met een bajonetsluiting rond de monding, wat de M1910 een tweede eigen kenmerk geërfd. De greep en de veiligheden zijn tamelijk standaard.

De M1910 is in twee kalibers gemaakt, 7,62-mm en 9-mm kort. Uiterlijk zijn beide varianten identiek. Elk maakt gebruik van een uitneembaar doosmagazijn met ruimte voor zeven patronen. Zoals met alle producten van FN het geval is, is de afwerking en de algemene kwaliteit bijzonder hoog, maar de kopieën die in landen zoals Spanje gemaakt zijn, ontberen de finesse van het origineel. De goede afwerking werd volgehouden in een van de weinige grootschalige productieseries van de M1910. Die vond plaats toen de nazi's in 1940 België hadden bezet en snel grote aantallen nodig hadden. De M1910 bleef om die reden in productie. Het grootste deel van deze serie werd verstrekt aan Luftwaffe personeel, dat het wapen kende als de Pistole P621 (b). Voordien was de M1910 in geringe aantallen door de Belgische strijdkrachten gebruikt, en hadden tal van andere naties het wapen voor hun eigen legers en politiemachten aangeschaft. Het aantal geproduceerde M1910 moet in de honderdduizenden lopen.

De FN Model 1910 werd later bekend als het vuurwapen waarmee op 28 juni 1914 de moord op Frans Ferdinand van Oostenrijk werd gepleegd in Sarajevo. Deze gebeurtenis stak het vuur aan de lont van de Eerste Wereldoorlog.

In 1922 verscheen een variant van het pistool, Model 1922 of FN Browning Model 1910/22, met een langere loop, slede en kolf. Dat laatste zorgde voor ruimte voor een extra patroon. De 1910/22 was ontwikkeld voor het Koninkrijk Joegoslavië gericht op militair en politioneel gebruik. De variant werd verder gebruikt door Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Nederland, Roemenië, Turkije en later West-Duitsland.

In 1955 werd de M1910 ook op de Amerikaanse markt gebracht door Browning Arms Company als Model 1955. Deze variant werd in Europa gemaakt en was nagenoeg identiek aan het Europese model. In 1968 staakte de import toen de VS striktere wapenwetten oplegde. Vervolgens werd vanaf 1971 de hieraan aangepaste Model 1971 geïntroduceerd. Deze had een langere loop en slede, verstelbaar vizier, vingerholtes en vergrote vingersteun.

Around Wikia's network

Random Wiki