Wikia

F rakwrf amx30 pluton 011

De Pluton (foto) en Hadès systemen, de landonderdelen van het Franse nucleaire afschrikkingspotentieel, boden de Franse landmacht krachtige raketsystemen te velde.

Het Pluton raketsysteem werd begin jaren zestig ontworpen en in 1974 in dienst genomen bij de Franse luchtmacht. De raket was bedoeld voor de korte afstanden, moest over de weg verplaatst kunnen worden en voorzien kunnen worden van een kernkop. De raket was 7,64 m lang en had een diameter van 0,65 m. Het lanceergewicht was 2423 kilo en het wapen werd voortgestuwd door een ééntraps vaste brandstofmotor. Deze bood een bereik van 120 km. Het interne geleidingssysteem maakte de Pluton nauwkeurig binnen een straal van 150 m van zijn doelwit. De kernkop van de Pluton was variabel in kracht. De 10 kT kop werd gebruikt tegen vooruitgeschoven posities, zoals troepen aan de frontlinie of gepantserde colonnes. De 25 kT kop werd ingezet bij aanvallen op installaties aan de achterhoede, zoals parkeerterreinen van tanks, bevoorradingsterreinen of commando- en vuurleidingsfaciliteiten. Ook kon dit 25 kT systeem gebruikt worden op belangrijke doelen als spoorwegkruisingen en bruggen.

De Pluton was ontworpen om een 'nucleaire waarschuwing' in huis te hebben tegen een agressor. Hoewel de raket in vredestijd op Frans grondgebied was ontwikkeld, zou hij in tijden van crises verplaatst worden naar het in Zuidwest-Duitsland gelegerde Franse 2e Legerkorps. Dit lag in Duitsland nogal gevoelig, want op de plek waar dit korps gestationeerd was, is Duitsland driehonderd kilometer breed. Het maximumbereik van de Pluton was 150 km en dus zouden zelfs raketten die vanuit de frontlinie afgeschoten zouden worden altijd op West-Duitse doelen terechtkomen. Tijdens een bezoek aan Bonn in 1987 verzekerde de toenmalige Franse premier, François Mitterand, echter dat er géén Pluton-raket op Duits grondgebied zou worden gelanceerd.

De raket zelf werd vervoerd op een sterk aangepast AMX-30 tankchassis. Op het chassis stond een grote box. Het gehele systeem moest werkzaam zijn met verfijnde command-and-control apparatuur, zoals een datalinksysteem dat zich 'live' op zijn doelen kon richten en van informatie werd voorzien door een CT-20 drone. In totaal beschikte de Franse landmacht over zeventig Pluton raketten. Dertig van de AMX-30 raketwerpers werden ingezet met de raketten, herladingen en alternatieve ladingen. De Pluton raket bleef dienst doen bij het Franse Leger tot 1993.

Net als de Pluton was de Hadès ook een raket met één enkele kop, over de weg verplaatsbaar en voorzien van een vaste-brandstofmotor. Het Hadès-programma had aanvankelijk betrekking op de inzet van 120 raketten, waarvan sommige waren voorzien van een brisantkop en sommige van een kernkop. De Hadès kon een TN-90 kernkop hebben met een explosieve inslagkracht van 80 kT.

De raket was ontworpen om een baan met lage invalshoek te volgen, waardoor de staartvinnen aan het achtereinde van de raketbody tijdens de vlucht de koers konden aanpassen. Hierdoor kon de raket ontwijkende manoeuvres maken als hij door antiraket-raketten op de korrel was genomen. De Hadès werd oorspronkelijk als korte-afstandssysteem bestempeld met een bereik van 250 km, maar in 1983 was dit toegenomen tot 480 km. In 1993 gaven rapporten aan dat het bereik weer was teruggeschroefd naar 250 km. Het systeem was daarnaast voorzien van een GPS (Global Positioning System) navigatiesysteem. Ook werd een tv/digitaal scene-matching systeem overwogen, waardoor een nauwkeurigheid tot op slechts vijf meter vanaf het doel mogelijk was. In tegenstelling tot de Pluton was de Hadès ontworpen om op een oplegger vervoerd te worden. Een dergelijke trailer kon twee raketten meevoeren in containers die tegelijkertijd als raketwerpers fungeerden. Hoewel het originele programma voorzag in de bouw van 120 raketten en zestig lanceervoertuigen (Tel's, Transporter-Erector-Launcher), werd dit teruggedraaid naar dertig raketten en vijftien TEL's. Het eerste Hadès-regiment werd op 1 september 1991 in het Oost-Franse Suippes gestationeerd. Vanwege het feit dat er een einde was gekomen aan de Koude Oorlog kondigde de Franse regering aan dat de Hadès-raketten in reserve zouden worden geplaatst, hoewel twintig tot vijfentwintig exemplaren in Luneville bewaard bleven om in geval van nationale noodtoestanden te kunnen worden ingezet. Op 23 februari 1996 kondigde de toenmalige Franse premier Jaques Chirac aan dat het Hadès raketsysteem ontmanteld zou worden. Op 23 juni 1997 werd de laatste Hadès-raket verschroot.

Specificatie Pluton
Type: Korte-afstands ballistische raket.
Bouwfirma: SNIAS
In dienst: 1974-1993.
Afmetingen: Lengte: 7,64 m ; Diameter: 0,65 m.
Gewicht: 2423 kg ; Bereik: 120 km.
Motor: Eéntraps vaste-brandstofmotor.
Snelheid: 1100 m/sec
Oorlogskop: Nucleair: 15 kT of 25 kT TNT ; Conventioneel: Hoog-explosieve lading
Gebruiker(s): Frankrijk.

Specificatie Hadès.
Bouwfirma: Matra (Nu AEDS)
In dienst: 1991-1996.
Gewicht: 1850 kg ; Bereik: 480 km.
Motor: Eéntraps vaste-brandstofmotor.
Snelheid: ?
Oorlogskop: Nucleair: TN90 kop met 80 kT TNT ; Conventioneel: Hoog-explosieve lading.
Gebruiker(s): Frankrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki