Wikia

Primorye klasse
Primorye

Type

Spionageschip

Land van herkomst

Rusland
Bouwfirma Mikoylav
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) - / 1969-1973 / 1970 - ?
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 84,7 m. / 14 m. / 7 m.
Bepantsering geen
Bewapening één of twee viervoudige lanceerinstallaties voor 8 of 16 Strela-2M SAM-raketten, mitrailleurs en lichte wapens
Vliegtuigen geen
Voortstuwing 2 dieselmotoren van 3000 kW (4025 as-pk) naar twee schroeven
Waterverplaatsing 2600 ton standaard / 3700 ton volbeladen
Snelheid/Bereik 12 knopen / 18.500 km.
Bemanning 160

Einde

Hoewel de inlichtingenschepen van de Primorje klasse veel weg hadden van kleine passagiersschepen, waren het in werkelijkheid geavanceerde spionageschepen. Het was de eerste serie inlichtingenschepen op basis van eeb civiel ontwerp die analysecapaciteit aan boord hadden. De klasse telde zes schepen: de Kavkaz, de Krim, de Primorje, de Zabaikalje, de Zakarpatje en de Zaporozje en was afgeleid van de zeer succesvolle hektrawler-fabriekschepên van de Majakovski klasse. Alleen de Kavkaz en de Krim waren bij het begin van de 21e eeuw nog in Russische dienst. Ze zijn voorzien van een opvallende opbouwmet doos-achtige structuren voor en achter de schoorsteen. Daarin bevindt zich de elektronische verwerkingsapparatuur. De schepen hebben drie hoofdmasten (waar de antennes aan bevestigd zijn). De twee nog resterende schepen beschikken nog over de portaalkraan op het achterschip die herinnert aan het trawler verleden. Alle zes de schepen verschilden onderling op detailpunten wat betreft de opbouw en de samenstelling van de antennes. De meeste schepen van de klasse waren naderhand voorzien van platforms waarop een of twee viervoudige lanceerinstallaties van SA-N-5 'Grail' SAM-raketten konden worden opgesteld voor luchtafweer. In de periode daarvóór waren deze schepen uitgerust met SA-7 'Grail' (Strela-2) luchtafweerraketten, die vanaf de schouder konden worden afgevuurd en aan de Russische mariniers ter beschikking waren gesteld. De schepen van de 'Promorje' klasse werden vaak waargenomen voor beide kusten van de VS, en vooral tijdens raketproeven met Amerikaanse en Britse SSBN's voor de kust van Florida. De schepen vergezelden ook regelmatig de grote NAVO-oefeningen en Amerikaanse vliegdekschepen. Ze waren echter niet voorzien van moderne datatransmissiefaciliteiten zoals de latere Balzam klasse.

Around Wikia's network

Random Wiki