Wikia

Project 775
Ropucha

Type

Tanklandingsschip

Land van herkomst

Rusland
Bouwfirma Stocznia Północna shipyard Gdańsk, Poland
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) - / - / 1975
Gebruiker(s) Marine van Oekraïne, Rusland en Zuid-Jemen
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 112,5 m. / 15 m. / 3,7 m.
Bepantsering geen
Bewapening 2x dubbele 57-mm AK-257 kanonnen, 2x 30 122 mm raketlanceerders A-215 Grad-M, 4x Strela 2(SA-N-5) luchtdoelraketten
Vliegtuigen geen
Voortstuwing 2x dieselmotoren van 14.340 kW (19.230 pk), 2 schroeven
Waterverplaatsing 4400 ton volgeladen
Snelheid/Bereik 18 knp (33 km/u) / 6100 mijl
Bemanning 95
Lading 10 gevechtstanks en 340 soldaten of 12 BTR en 340 soldaten of 3 gevechtstanks, 3x 2S9 Nona-S, 5x MT-LB, 4 vrachtwagens en 313 soldaten of 500 ton cargo.

Einde

actief (Project 775: 12, Project 775M: 4)

In de jaren 1974-1978 en 1980-1988 werd in het Poolse Gdansk op de Polnocny scheepswerf een serie BDK's (Bolsjoi Desatni Korabi, grote landingsschepen) gebouwd voor de Sovjet marine. Deze Ropucha I klasse met zijn deuren in de boeg en achtersteven was ontworpen voor snelle belading en voor landingen tot op het strand. Het 630 m² grote voertuigendek beslaat de volle lengte van de romp van dit conventionele landingsvaartuit. Op de boeg zijn twee ruimtes beschikbaar voor 122-mm meervoudige raketwerpers van het type Grad-M. Enkele schepen van dit type hadden vier viervoudige Strela-2 (S-N-5 'Grail') lancerinrichtingen voor SAM raketten, dit als aanvulling op de twee dubbele 57-mm kanons. De opbouw met verschillende dekken was ontworpen op het onderbrengen van 230 man van twee Sovjet-infanteriecompagnieën van de marine voor langere perioden. Dit, en de mogelijkheid om tanks en lading te vervoeren, maakte de inzet van deze schepen op grote afstand van de thuisbasis mogelijk. Tussen 1990 en 1992 werden nog eens drie van zulke vaartuigen gebouwd, ditmaal naar een verbeterd Ropucha II ontwerp. Deze schepen kregen aan de voorzijde een enkel 76-mm kanon, en twee 30-mm AK 630 kanons op het achterschip. Er zijn nu 16 exemplaren van beide types in dienst bij de Russische marine. Eén exemplaar is in 1979 naar Zuid-Jemen gegaan en een ander in 1996 naar Oekraïne.

Around Wikia's network

Random Wiki