Wikia

800px-HMCS Protecteur.jpg

De HMCS Protecteur (AOR 509).

Het ontwerp van de Protecteur klasse is een verbeterde versie van het prototype HMCS Provider. De twee schepen hebben de Amerikaanse aanduiding AOR (vloottanker en bevoorradingsschip) gekregen, en hebben vier bijtankstations, een lift achter de navigatiebrug, twee kranen van 15 ton hefvermogen en een grote helikopterhangar en vliegdek op de achtersteven. De vrachtcapaciteit is 14.590 ton stookolie, 600 ton diesel, 400 ton hydrazine, 1250 ton munitie en 1048 ton vracht, reserveonderdelen en bevroren proviand. De hangar en het vliegdek kunnen gebruikt worden voor extra ASW-helikopters voor de task group of voor militaire voertuigen en buikgoederen die overzee en per helikopter worden aangevoerd. Indien nodig kunnen HMCS Protecteur (AOR 509) en HMCS Preserver (AOR 510) ook dienen als amfibie-aanvalsschepen met beperte capaciteit, met ruimte voor vijftig of meer cmmando's, en er zijn vier LCVP's (Landing Craft Vehicle Personnel, landingvaartuig voor voertuigen en personeel) aan boord. De bewapening bestond uit een dubbel 76-mm MK 33 DP kanon (Dual Purpose, tegen luchtdoelen en zeedoelen) op de voorsteven, maar dit werd verwijderd aangezien de behuizing verschillende keren weggespoeld werd. De op de romp gemonteerde sonar is ook van beide schepen verwijderd.
De Peserver (toegevoegd aan de Atlantic Fleet) werd in 1982 gemoderniseerd, en de Protecteur (toegevoegd aan de Pacific Fleet) enkele jaren later. De kiel van beide schepen werd in oktober 1967 gelegd. Ze werden in respectievelijk augustus 1969 en juli 1970 in dienst genomen.
Specificatie: Protecteur klasse.
Type: Bevoorradingsschip.
Bouwfirma: Saint John Shipbuilding.
Kiel gelegd: HMCS Protecteur: 1966/ HMCS Preserver: 1967.
Te water: HMCS Protecteur: 1968/ HMCS Preserver: 1969.
In dienst: HMCS Potecteur: 1969/ HMCS Preserver: 1970.
Afmetingen: Lengte: 171,9m ; Breedte: 23,2m ; Diepgang: 9,1m.
Waterverplaatsing: 8380 ton, 24.700 ton volgeladen.
Voortstuwing:

2 × Babcock en Wilcox boilers 1 × General Electric stoomturbine van 15.660 kW (21000 as-pk).

Prestaties: Topsnelheid 21 knopen (38,9 km/u) ; Bereik 13.900 km bij 11,5 knopen (21,3 km/u).
Bewapening: 2x 20-mm Mk 15 Phalanx CIWS, 6x .50 M2 Browning machinegeweren.
Elektronica: Een SPS-502 oppevlaktezoekradar ; Twee Decca navigatieradars ; Een SLQ-504- ESM.
Vliegtuigen: Drie CH-124A/B Sea King heikopters.
Bemanning: 365 plus 57 passagiers.
Gebruiker(s): Canada.

Around Wikia's network

Random Wiki