Wikia

Puma6x6.jpg

Een Puma 6x6 in Afghanistan, met een extra bescherming tegen kabels en een extra beschermplaat voor de chauffeur.

De Puma was het kleinste van de nieuwe generatie voertuigen die het Italiaanse leger medio jaren tachtig wenste. De andere waren de Ariete MBT, de VCC 80 Dardo en de Centauro tankdestroyer. De Puma werd ontwikkeld door Fiat en OTO Melara (nu IVECO resp. Otobreda) als APC om samen met de Centauro op te treden. De herkomst van het type gaat terug tot begin jaren tachtig, toen FIAT zijn 4x4 Armoured Vehicle Light bouwde als uitgangspunt voor een serie 4x4 en 6x6 AFV's.

Het Italiaanse leger wilde iets groters dan de AVL en het resultaat was de Puma, waarvan het eerste van vijf prototypes in 1988 voor het eerst reed. Het Italiaanse leger vroeg ook om zes speciale modellen: drie gevechtsvoertuigen voor vier man met de TOW en de MILAN antitankraket en de Mistral SAM, een gevechtsvoertuig voor vier man met de 81-mm mortier, een ambulance voor twee man met ruimte voor twee stretchers, en een lichte gepantserde commandopost voor vijf/zes man.

De ontwikkeling van de Puma serie van 4x4 en 6x6 voertuigen werd in 1999 afgerond. Het Consorzio Iveco Oto ontving orders voor 580 voertuigen: 330 4x4 en 250 6x6 APC's, die van 2001 tot 2004 moesten worden afgeleverd. De 4x4 voertuigen worden door vijf verkenningsregimenten gebruikt en treden samen op met de Centauro tankdestroyer. De 6x6 voertuigen zijn verdeeld over lichte infanterie, berg-, paratroeper- en lichte amfibische regimenten. De 4x4 voertuigen vervoeren zes personen en kunnen tweemans verkenningsteams uitsturen. De 6x6 voertuigen hebben zeven man aan boord: de bestuurder en zes combattanten.

Conventionele indelingEdit

De Puma is een geheel gelaste stalen constructie die bescherming biedt tegen vuur van kleine wapens en granaatsplinters. Van voren naar achteren bestaat het voertuig uit de motorruimte, de bestuurdersplaats links onder een koepelluik met drie dagvizieren, waarvan het middelste kan worden vervangen door een nachtvizier, en een troepencompartiment. Dit laatste kan worden betreden via een enkele, naar binnen opende deur achter in de romp. Er zit een schietpoort met een periscoop erboven in elk van de drie deuren. Boven het troepencompartiment zit de commandantskoepel met een rond luik, vijf dagperiscopen en de mogelijkheid voor de installatie van een 12.7-mm en een 7.62-mm mitrailleur. Aan weerszijden van de achterkant bevinden zich naar voren gerichte groepen van drie rookgranaatwerpers.

Tot de standaardapparatuur behoren NBC-apparatuur, een branddetectie- en blussysteem, een integraal airconditioningsysteem en een lier achterop. Het voertuig kan op lege banden rijden. De eerste serie had een IVECO 8141.47 dieselmotor met een handgeschakelde versnellingsbak die 93 kW leverde. De latere voertuigen hebben een sterkere motor en een automatische transmissie.

Grotere variantEdit

In 1990 maakte het eerste prototype van de 6x6 versie van de Puma zijn eerste rit. Tot de varianten die voor dit model zijn ontwikkeld, behoren een 81-mm mortierdrager en een commandopost. Het prototype was uitgerust met een extern gemonteerde 12.7-mm mitrailleur en een groep van drie rookgranaatwerpers aan weerszijden van het commandantsluik. Latere voertuigen konden naar keuze worden uitgerust met een bekrachtigde Otobreda koepel met een 12.7-mm mitrailleur, die van binnenuit kan worden bediend.

Specificatie: Puma (4x4)
Type: Gevechtsvoertuig.
Bouwfirma: Fiat en OTO Melara (nu IVECO en Otobreda)
Prototype: 4x4: 1988 ; 6x6: 1990.
In dienst: Beide vanaf 2001.
In productie: 2001 - 2004.
Afmetingen:

4x4: Lengte: 5,1 m ; Breedte: 2,09 m ; Hoogte (romp): 1,68 m.

Gewicht: 4x4: 5,7 ton ; 6x6: 7,5 ton.
Motor:

4x4 en 6x6: IVECO 8042.45 vloeistofgekoelde 4 cilinder diesel van 134 kW (180 pk).

Prestaties: Max. snelheid op de weg: 105 km/u ; Bereik: 800 km (4x4) en 700 km (6x6).
Bewapening: Standaard een 7.62-mm of een 12.7-mm mitrailleur.
Bemanning: 4x4: 1+6 ; 6x6: 1+8.
Gebruiker(s): Argentinië, Italië

Around Wikia's network

Random Wiki