Wikia

Räumboot (140 ton type)
Raumboot

Type

Kustmijnenveger

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma Abeking & Rasmussen
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1929-1945
Gebruiker(s) Kriegsmarine, Deutscher Minenräumdienst
Specificatie

Bepantsering
Bewapening 1x 37-mm C30 kanon / 2x 20-mm kanons / 7,92-mm machinegeweren / mijnen en dieptebommen
Vliegtuigen geen
Voortstuwing Twee MAN dieselmotoren van 1836 pk
Waterverplaatsing 140 ton standaard
Snelheid/Bereik 20,5 knp (38km/u) / 2040 km
Bemanning 38

Einde

Raumen is Duits voor 'opruimen' of 'weghalen', vandaar de nam Räum-boot of R-boot voor deze kustmijnenveger. Deze boten waren van zo'n bruikbare grootte dat ze ook dienst deden als mijnenleggers en, met geschikte bewapening, als konvooi-escorteschepen, in welke rol ze regelmatig aanvaringen hadden met Britse schepen.

De oorspronkelijke groep, R-1 - R-16, was geconstrueerd in de vroege jaren dertig. Net als de Schnellboote waren ze gebouwd van hout op een metalen spantenplan met ronde kimmen. Ze hadden evenwel slechts 60 ton waterverplaatsing en waren 26 meter lang. Voortstuwing geschiedde door middel van dieseimotoren met twee schroeven die een bescheiden 17 knp (31 km/u) opleverden. Eén boot, de R-8, werd uitgerust met Voith-Schnider cycloïde schroeven, die het schip bijzonder wendbaar maakten, zij het ten koste van enige snelheid. Dit experiment werd een succes geacht en meer dan 100 R-boten werden uiteindelijk daarmee uitgerust.

Vanaf de R-17 waren de afmetingen vergelijkbaar met die van de Schnellboote, zij het met een extra dekbalk en grotere diepgang als gevolg van de grotere waterverplaatsing. Zelfs met betere dieselmotoren haalde de gemiddelde R-boot zelden meer dan zo'n 20 knp en als hij niet gebruikt werd in zijn oorspronkelijke rol als mijnenveger, werd hij defensief ingezet. Uitzonderingen waren de twaalf zogenaamde GR-Boote (G voor Geleit, escorte), R-301-R-312B, met een verlengd ontwerp van 41 meter, die 175 ton water verplaatsten. Ze hadden een voortstuwing met drie schroeven, haalden 24 knp (44 km/u) en waren uitgerust met twee torpedo's. Hoewel ze in een vergelijkbare rol gebruikt werden als de Britse MGB's, was hun vuurkracht nauwelijks vergroot, en de 88 boten die nog gebouwd zouden worden werden afbesteld.

Hun constructie wees wel op een behoefte aan een echt multi-inzetbaar escorteschip voor de vele kustkonvooien die de Duitsers in de Noord-Europese wateren lieten varen. Het resultaat was de hybride stalen Mz-boot (Mz voor Mehrzweck, oftewel meerdere toepassingen), die, hoewel hij een zware oppervlaktebewapening had met twee 88-mm kanons en twee torpedobuizen, slechts met één schroef voortbewogen werd. Slechts één Mz-boot werd gebouwd, maar zijn prestaties waren onvoldoende om de voltooiing van de overige elf geplande schepen zinvol te maken.

R-boot eenhedenEdit

In het interbellum en tijdens Wereldoorlog II werden er in totaal 19 Räumboots-Flottille opgericht:

  • 1. Räumboots-Flottille: Opgericht in oktober 1937, uitgerust met 33 R-boten en twee tenders (Nettelbeck, Nordpol).
  • 2. Räumboots-Flottille: Opgericht in november 1938, uitgerust met 22 R-boten en een tender (Brommy).
  • 3. Räumboots-Flottille: Opgericht in 1939 te Pillau, uitgerust met 31 R-boten en twee tenders (Von der Groeben, Gazelle).
  • 4. Räumboots-Flottille: Opgericht in april 1940, uitgerust met 33 R-boten.
  • 5. Räumboots-Flottille: Opgericht in oktober 1940, uitgerust met 34 R-boten en een tender (Elbe).
  • 6. Räumboots-Flottille: Opgericht in juli 1941 te Cuxhaven met 17 R-boten, een buitgemaakte Engelse MTB (RA-boot) en 12 RD-boten buitgemaakt in Frankrijk, Nederland en Italië.
  • 7. Räumboots-Flottille: Opgericht in oktober 1940, uitgerust met 17 R-boten en een tender (Weser).
  • 8. Räumboots-Flottille: Opgericht in januari 1942, uitgerust met 19 R-boten en twee tenders (Nadir, Schwertfisch).
  • 9. Räumboots-Flottille: Opgericht in mei/juni 1942 te Rotterdam, uitgerust met 23 R-boten en een tender (Alders).
  • 10. Räumboots-Flottille: Opgericht in februari/maart te Cuxhaven, uitgerust met 18 R-boten en een tender (Von der Lippe).
  • 11. Räumboots-Flottille: Opgericht in september 1939 met 8 vissersboten en een tender, in oktober 1940 herdoopt tot 7. Räumboots-Flottille, uitgerust in 1942 met 12 R-boten, 11 RD-boten en 11 RA-boten.
  • 12. Räumboots-Flottille: Opgericht in mei 1942 te Brugge, daarna verhuisd naar de Middellandse Zee, ontbonden in februari 1945, uitgerust met 13 R-boten en een tender (von der Groeben).
  • 13. Räumboots-Flottille: Opgericht in november 1943 en gebruikt nabij de Duitse Bocht (De Duitse Bocht wordt begrensd door Nederlandse en Duitse Waddeneilanden in het zuiden en het Deense schiereiland Jutland in het oosten. In het noorden en westen vormt de Doggersbank de begrenzing van de Duitse Bocht.), uitgerust met 14 R-boten en een tender (Nordsee). In 1957 werd dit Flottille toegewezen aan de nieuwe Bundesmarine.
  • 14. Räumboots-Flottille: Opgericht in december 1943 en gebruikt in het Kanaal na de Invasie van Frankrijk, in 1944 gebruikt in de Duitse Bocht en de Baltische Zee. Uitgerust met 19 R-boten en een tender (Barbara).
  • 15. Räumboots-Flottille: Opgericht in juni 1944, gebruikt in de Baltische Zee en de Finse wateren,uitgerust met 12 R-boten. Ontbonden na de Duitse capitulatie in 1945.
  • 16. Räumboots-Flottille: Opgericht in oktober 1944 en gestationeerd te Haugesund, Noorwegen. Ontbonden in november 1947.
  • 17. Räumboots-Flottille: Opgericht in juli 1944, uitgerust met les- en trainingsboten, de echte naam was Räumbootsflottille zbV en gebruikt in de Baltische Zee. Uitgerust met 14 R-boten.
  • 21. Räumboots-Flottille: Opgericht in juli 1942, het Flottille was uitgerust met 12 grote escorte-mijnenvegers (Geleit-Räumbooten), gestationeerd te Bergen, Noorwegen. Ontbonden in 1946.
  • 25. Räumboots-Flottille: Opgericht in de zomer van 1945 te Denemarken met boten van verschillende Flottilles, voor de Deutscher Minenräumdienst, uitgerust met 10 R-boten en een tender (Riegel). Ontbonden in 1946.
  • 30. Räumboots-Flottille: Opgericht in juni 1943 en uitgerust met kleine Nederlandse mijnenvegers, verhuisd naar de Zwarte Zee. Uitgerust met een R-boot en vier RA-boten. Ontbonden in augustus 1944.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki