Wikia

20060610084639!R-60.jpg

Twee R-60 raketten gemonteerd op een Mikoyan MiG-29K 'Fulcrum'.

De AA-8 Aphid was de vervanger van de AA-2 Atoll serie. Deze raket voor de korte afstand had de sovjetaanduiding R-60. Het is een bijzonder kleine geleide lucht-luchtraket. Hij werd uitsluitend in de uitvoering van infrarood-doelzoekende raket gebouwd, hetgeen heel ongebruikelijk was voor een sovjetwapen. De meeste tactische sovjetvliegtuigen met vaste vleugels zijn met de 'Aphid' uitgerust geweest. Ook een klein aantal Mil Mi-24V 'Hind' aanvalshelikopters is met dit wapen uitgerust. De raket werd eind jaren zestig ontwikkeld door Molniya en kwam in 1973 bij de Russische luchtmacht en marine in dienst. De 'Aphid' is ook onder licentie gebouwd in Roemenië onder de benameng A-95. Een verbeterde versie, de R-60M, kwam in 1982 in dienst. Deze had een elektro-optische ontsteking die bij alle soorten contact reageert (de eerdere modellen reageerden alleen op hitte) en een halfrond voorwaarts bereik van 5 km. Deze versie kan ook bediend worden met op een helm gemonteerde zichtapparatuur. De aanduiding R-60MK wordt gebruikt voor exemplaren die voor de export bestemd zijn.

De 'Aphid' is ontworpen voor inzet op korte afstand en is daarom zeer wendbaar. De R-60M is in staat tot versnellingen van 8 G. De raket heeft vier deltavleugels aan de staart, bevestigd over hun lange koorde, en vier vast rechthoekige eendvleugeltjes aan de neus. Het wapen wordt bestuurd met vier driehoekige besturingsvinnen. De staartvleugels hebben ailerons voor de rolstabilisatie. Twee actieve-radarantennes zijn te vinden achter de stuurvinnen en vandaar loopt een uitloper naar voren langs de romp. De Oekraïne voegde nog vier infrarooddetectoren aan het besturingssysteem toe en daarmee kunnen doelen tot op 10 km afstand worden ontdekt die met 30° per seconde de baan van de raket kruisen. De hoogexplosieve fragmentatielading bevat 1,6 kg verarmd uranium.

Specificatie: R-60 (AA-8 Aphid).
Type: Lucht-luchtraket.
Bouwfirma: Molniya (nu Vimpel).
In dienst: 1974 -
Afmetingen: Lengte: 2,08 m ; Spanwijdte: 43 cm ; Rompdiameter: 13 cm.
Lanceergewicht: 63 kg.
Prestaties: Max. snelheid: Mach 3 ; Bereik: (R-60: 3 km, (R-60M): 5 km.
Lading: 3 kg hoog explosieve fragmentatielading met (R-60) actieve radar- of (R-60M) actieve laserontsteking.
Gebruiker(s): Abchazië, Armenië, Kroatië, Cuba, Bulgarije, Georgië, Indië, Iran, Maleisië, Noord-Korea, Peru, Polen, Slowakije, Servië, Syrië, Rusland, Joegoslavië, Vietnam.

Around Wikia's network

Random Wiki