Wikia

2gv6aet

De 'R' klasse boten waren hun tijd ver vooruit. Het waren gespecialiseerde hunter/killeronderzeeboten, die bedoeld waren voor het buitmaken en torpederen van andere onderzeeboten. Met hun gestroomlijnde romp en grote roer waren ze snel en wendbaar onder water. De boten benutten hun uitzonderlijk hoge snelheid samen met de mogelijkheid om een aantal torpedo's af te vuren teneinde hun doelen te vernietigen. Het waren de eerste Royal Navy onderzeeboten met 18-inch torpedo's.

Als ze niet zo laat in de Eerste Wereldoorlog voltooid waren, zouden de tien boten uit de 'R' klasse het concept en gebruik van onderzeeërs aanzienlijk hebben kunnen verbeteren. De boten waren van meet af aan ontworpen als jagers op U-boten, die in dit prille stadium van elektronica aan de oppervlakte aangevallen moesten worden. Het was natuurlijk moeilijk om onderzeeërs aan de oppervlakte ongezien te naderen. Als de U-boot de vijandelijke boot ontdekt had en ondergedoken was, was het vrijwel onmogelijk om hem weer op te sporen. De L-klasse onderzeeër die in 1918 in gebruik was genomen, had een 4-inch kanon in de toren, maat wat nodig was, was snelheid om ondergedoken U-boten te benaderen. Met deze gedachte in het achterhoofd werd de 'R' klasse ontworpen.

De boten uit de 'R' klasse waren geen grote onderzeeërs en hadden een redelijk, maar niet uitzonderlijk groot accuvermogen. Dit was gekoppeld aan een zeer gladde romp die grotendeels verantwoordelijk was voor de destijds fenomenale snelheid van 15 knopen onder water. De enkel uitgevoerde romp had een opbouw aan de boeg die geleidelijk overging in de kleine toren. Het waren de eerste boten met één schroefas sinds de C-klasse onderzeeër. De schroef werd ofwel door een dieselmotor ofwel door twee elektromotoren voortgestuwd. De torsie van de schroef was zodanig dat horizontale stabilo's aan de achterzijde nodig waren. Deze deden ook dienst bij het ondersteunen van de uiteinden van de roeren.

'Kruipmotor'Edit

Een interessant kenmerk was de elektromotor van 18,6 kW rechtsachter voor het 'kruipen' bij lage snelheid, in navolging van de L-klasse onderzeeër. Bij sommige boten was de bovenbouw in het midden naar voren uitgebreid voor het installeren van een 4-inch kanon, maar omdat dit wapen erg nadelige invloed had op de stroomlijn, is het twijfelachtig of het ooit is geplaatst. De boten moesten het hebben van hun krachtige batterij van zes 18-inch torpedobuizen, de eerste bij de Royal Navy. Een geavanceerd kenmerk vormden de vijf extern aangebrachte hydrofoons voor het verkrijgen van informatie over de positie van een ondergedoken vijand. De 'R' klasse werd pas enkele weken voor de wapenstilstand in gebruik genomen, zodat hun geavanceerde eigenschappen niet goed uit de verf konden komen. De naoorlogse constructies grepen weer terug op het rommelige uiterlijk van de O-klasse onderzeeër.

In dienstEdit

Opererend vanuit Killybegs, Donegal, vuurde een boot op een U-boot in oktober 1918, deze vuurde een salvo af van zes torpedo's, slechts één trof doel maar explodeerde niet.

Alle boten, buiten de R-4 en R-10, werden in 1923 verkocht als schroot. De twee andere boten werden gebruikt voor ASW training te Portland.

De R-10 werd in 1929 verkocht.

De R-4 werd tot 1934 gebruikt als snel onderwaterdoel te Portland.

LinksEdit

Meer over de 'R' klasse

Specificatie: 'R' klasse
Type: Hunter/killeronderzeeër.
Bouwfirma:

Chatham Dockyard Kent (R1R4)Pembroke Wales (R5 & R6)

Vickers, Barrow-in-Furness (R7 & R8)

Armstrong, Elswick (R9 & R10)

Cammell Laird, Birkenhaed (R11 & R12)

Kiel gelegd: 1917-1918.
In gebruik: 1918-1934.
Afmetingen: Lengte:49,9m ; Breedte:4,8 m ; Diepgang:3,5 m.
Waterverplaatsing: 427 ton aan de oppervlakte ; 508 ton gedoken.
Voortstuwing: Een 8-cilinder dieselmotor van 480-pk (360-kW; Twee electro motoren van 1200-pk (890 kW) en één electro motor voor sluipvaart naar een schroef.
Snelheid: 9.5 knp (17,6 km/h) aan de oppervlakte ; 14 knp (26 km/h) gedoken.
Bereik: 3700 km bij 9 knp (16,7 km/u) aan de oppervlakte ; 28 km bij 15 knp onder water.
Bewapening: Zes 18-inch (457-mm) torpedobuizen in de boeg met twaalf torpedo's.
Bemanning: 22.
Aantal gebouwd: 10 (normaal 12, 2 geschrapt)
Gebruiker(s): Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki