Wikia

08145

Een Reggiane Re.2000 Falco I vroege serie

De Re.2000 Falco I van Reggiane was een eenzits jager die gebasseerd was op de Seversky P-35. De Re.2000 was sneller dan alle andere Italiaanse jachtvliegtuigen door zijn krachtige Piaggio P.XI motor, afgeleid van de Franse Gnome-Rhône 14K. De Italiaanse versie was echter minder betrouwbaar, omdat de Italiaanse industrie beperkt was in zijn gebruik van geavanceerde legeringen. Tijdens tests bleek de Falco I wendbaarder dan de Duitse Messerschmitt Bf 109E, maar Regia Aeronautica gaf niettemin de voorkeur aan de Macchi MC.200 Saetta. Het type werd echter wel in licentie gebouwd in Hongarije, maar hier met de originele Gnome-Rhône 14K. Ook werden er Re.2000's aan Zweden geleverd. Hier opereerden ze tot 1945 onder de naam J-20, maar de motorstoringen waren een voortdurend probleem. De Italiaanse marine kocht twaalf Re.2000 Serie II jachtvliegtuigen, die versterkt waren voor katapultlancering. Ze werden gevolgd door 24 Re.2000 Serie III lange-afstandsvliegtuigen met extra brandstofcapaciteit.

Duitse motorEdit

Het gebrek aan krachtige motoren leidde ertoe dat de Italianen een licentie namen op de Duitse DB 601 A-1 lijnmotor onder de naam Alfa Romeo RA 1000 RC 41-1 Monsone. Dit leverde de Re.2001 Falco II op. De superieure Macchi MC.202 Folgore kreeg echter de voorkeur op de Re.2001. Er werden slechts 252 Re.2001's gebouwd. Het werd in 1942 voor het eerst operationeel ingezet boven Malta. De Re.2001 werd ook ingezet als jachtbommenwerpers (Re.2001CB) en nachtjager (Re.2001CN).

Ongeveer vijftig Re.2002 Ariete (Ram) aanvalsvliegtuigen volgden bij de Regia Aeronautica. Ze waren uitgerust met de 876 kW Piaggio P.XIX RC 45 stermotor, die gemonteerd was in een iets verlengde en versterkte romp. De Re.2002 kon een aanzienlijke lading aan bommen meedragen, maar opnieuw was de motor onbetrouwbaar. De Ariete werd in 1942 voor het eerst operationeel ingezet en leed zware verliezen bij de strijd tegen de landingen van de geallieerden op Sicilië. In 1943 nam Duitsland de resterende vliegtuigen over. Een deel werd tegen de partizanen in Zuid-Frankrijk ingezet. Bovendien waren er plannen om de productie verder te zetten, ditmaal met de Duitse BMW 801 en een andere vleugelstructuur.

Het laatste familielid van deze jachtvliegtuigen, en een van de beste die er tijdens de Tweede Wereldoorlog in Italië is gebouwd, was de Re.2005 Sagittario (Boogschutter). Hij zag er min of meer hetzelfde uit als zijn voorgangers, maar de constructie was sterk aangepast. De Sagittario had een verbeterd landingsgestel en het type had weer een lijnmotor. Het had een uitermate slanke romp en was de snelste van de 5-series jachtvliegtuigen. De Re.2005 maakte zijn eerste vlucht in september 1942 met een DB 605A-1 motor. De leveringen van het productiemodel startten in 1943, met een onder licentie gebouwde versie van de Duitse lijnmotor, de Fiat RA. 1050 RC 58 Tifone. Tot aan de wapenstilstand met de geallieerden waren er slechts 48 geleverd, maar door tijdelijke problemen met de staartsectie zagen ze nauwelijks actie.

Ook werd er een versie met de Duitse DB 603 ontwikkeld. Ondertussen had Italië zich overgegeven aan de Geallieerden en werd het toestel ontwikkeld onder Duits toezicht. Het prototype was klaar maar Reggiane kreeg bedreigingen van Italiaanse partizanen waardoor de ontwikkeling nooit voltooid zou worden.

VariantenEdit

Italiaanse Versie:

  • Re.2000: Prototype, 1 gebouwd.
  • Re.2000 Serie I: Productiemodel, 157 gebouwd, Serie I had een ander windscherm en uitrusting.
  • Re.2000 Serie II: Model voor schepen, 10 gebouwd, Serie II had een Piaggio P.XIbis motor van 1025 pk.
  • Re.2000 (GA) Serie III: Lange-afstandsjager, 12 gebouwd, Serie III had een andere cockpit, meer brandstofcapaciteit, kon een externe brandstoftank meevoeren van 170 liter of een container met 22 bommen van 2 kg.

Hongaarse versie:

  • Héja I: Hongaarse versie van de Serie I.
  • Héja II: Hongaarse in licentie gebouwde versie van de Serie II, met een VMK 14 motor van 986 pk en twee Hongaarse Gebauer 12,7-mm machinegeweren.
Specificatie: Reggiane Re.2000
Type: Jachtvliegtuig.
Bouwfirma: Reggiane.
Ontwerper: Roberto Longhi.
Eerste vlucht: Mei 1939.
In dienst: 1940.
Uit dienst: 1945 (Zweden).
Afmetingen: Lengte: 7,99 m ; Breedte: 11 m ; Hoogte: 3,20 m ; Vleugeloppervlak: 20,40 m².
Gewicht: Gewicht leeg: 2090 kg ; Max. startgewicht: 2839 kg.
Motor: Een Piaggio P.XI RC 40 14-cilinder stermotor van 736 kW (986 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 530 km/u ; Bereik: 545 km ; Plafond: 11.200 m.
Bewapening: 2x 12,7-mm Breda-SAFAT machinegeweren
Gebruiker(s): Duitsland, Hongarije, Italië, Zweden.

Around Wikia's network

Random Wiki