Wikia

Republic RF-84 Thunderflash
FR-23

Belgische Republic RF-84F Thunderflash FR-23 (51-1912), opereerde als H8-X bij het 42e Smaldeel, verschroot in 1973

Type tactische fotoverkenner
Land van herkomst USA
Bouwfirma Republic Aviation Corporation
Ontwerp
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1953 / 1954 / 1954-1957 en 1961-1972
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 14,52 m. / 10,24 m. /4,57 m. /30,19 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 6357 kg. / 11.517 kg.
Motor(en) 1x Wright J65-W-3 turbojet met een stuwkracht van 32kN
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 1009 km/u / 14.021 m. / 3200 km.
Bewapening 4x 12,7-mm Browning M3 mitrailleurs
Bemanning 1
Gebouwd 715
Gebruik (Landen) België, Denemarken, Duitsland, Griekenland, Italië, Noorwegen, Nederland, Turkije, Amerika, Taiwan

De Republic RF-84F Thunderflash was een verkennervariant, ontwikkeld uit de Republic F-84 Thunderstreak. De tweede F-84F kreeg luchtinlaten bij de vleugelbasis en het was oorspronkelijk de bedoeling dat dit standaard werd. Maar uiteindelijk werd alleen bij de Thunderflash de motorinlaat naar beide zijkanten van de romp verplaatst om installatie van camera's in de neus mogelijk te maken. Van de 14 standaardcamera's waren er 6 voorwaarts gericht, acht omhoog en omlaag. Verder was er een Trimetrogen camera voor horizon-tot-horizon opnamen. Er werden 715 RF-84F's gebouwd, waarvan 327 voor het Military Assistance Programme.

25 Rf-84F's werden omgebouwd tot RF-84K voor het FICON-project. Dit Fighter Conveyance project behelsde het bevestigen van een kleiner vliegtuig aan een groot transporttoestel. In het bommenruim van de Convair RB-36D, die dan aangeduid werd met GRB-36D, werd een H-vormige ophanging geplaatst. Deze kon omlaag bewogen worden om de meeliftende fotoverkenner te laten starten of op te pikken. Ook kon zo de piloot gewisseld worden en kon de verkenner bijgetankt worden. Alle bomrekken en richtapparatuur van de GRB-36D waren verwijderd, alleen het kanon in de staart en camera's bleven gehandhaafd. De GRB-36D was in staat de RF-84K tot 4520 km afstand van de basis weg te brengen en op 7620m af te zetten. Zo kon de RF-84K ver buiten zijn eigen actieradius doelen fotograferen en terugkeren naar de GRB-36D.

De RF-84F Thunderflash werd intensief gebruikt door de USAF en door veel bevriende landen. Daarnaast was dit model ook in dienst bij de US Air National Guard.

Links