Wikia

Royal Aircraft Factory B.E.8
B.E.8 prototype.jpg

Type

Verkenningsvliegtuig

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma(s) Royal Aircraft Factory, Vickers, Coventry Ordnance Works, British and Colonial Aeroplane Company
Ontwerp John Kenworthy
Gebruiker(s) Royal Flying Corps (No.1,2,3,5,6 en 9 Squadron)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 8,31 m / 12,04 m / 2,84 m / 34 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht)
Motor(en) Gnome rotatiemotor van 60 kW (80 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 113 km/u / 1u30 vliegduur
Bewapening geen
Bemanning 2
Gebouwd Ongeveer 70
Gebruik (Landen) Groot-Brittannië

Onder de aanduiding Royal Aircraft Factory B.E.8 ontwierp de Royal Aircraft Factory een tweedekker-waarnemingsvliegtuig dat in feite de laatste vertegenwoordiger van de B.E-lijn zou worden met rotatiemotor. De voor zijn tijd conventioneel opgezette B.E.8 had een vast staartslede-onderstel met, om het gevaar voor het over de kop slaan op ruwe oppervlakken te ondervragen, een paar ski's voor de hoofdwielen. Het meest ongebruikelijke kenmerk van de drie te Farnborough gebouwde prototypen was de lange cockpit voor de beide bemanningsleden, maar de in onderaanneming gebouwde B.E.8's hadden een minimale constructieve wijziging ondergaan waardoor er twee cockpits waren ontstaan. De in 1915 uitgebrachte B.E.8a week af door de nieuwe vleugels die in plaats van het tipbuig-arrangementen van de eerste versies voor de rolbesturing beschikten over ailerons; ook was er een herziene staarteenheid aangebracht. Er zijn geen accurate productiecijfers overgeleverd, maar naar men aanneemt zijn er, inclusief de prototypen, circa 70 exemplaren gebouwd. Een klein aantal daarvan deed in 1914-1915 dienst als verkenners, maar er werden er ook ingezet bij de eerste bomaanvallen; het merendeel werd echter gebruikt om trainingseenheden uit te rusten. De B.E.8a had een spanwijdte van 11,94 m en was uitgerust met een Gnome of Clerget 7Z rotatiemotor van 60 kW (80 pk) en was iets sneller dan de B.E.8.

Een klein aantal deden dienst in Frankrijk bij het begin van de oorlog, de overige werden gebruikt bij trainingseenheden.

VariantenEdit

  • B.E.8: vliegtuig uitgerust met tipbuig-arrangementen.
  • B.E.8a: Vliegtuig uitgerust met ailerons.

Around Wikia's network

Random Wiki