Wikia

Royal Aircraft Factory RE.7
RE7

RE.7 met een Siddeley-Deasy motor

Type

Verkenner

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Royal Aircraft Factory

In licentie: Coventry Ordnance Works, Austin, Napier, Siddeley-Deasy

Ontwerp
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1915 / 1916 /
Gebruiker(s) Royal Flying Corps
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 9,72 m/ 17,37 m / 3,84 m / 50,91 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 1036 kg / 1565 kg
Motor(en) 1x RAF 4a Beardmore V-motor van 119 kW (160 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 135 km/u / 1980 m / 6 uur
Bewapening 1x bom van 152 kg of kleinere bommen tot 147 kg, 1x Lewis machinegeweer
Bemanning 2
Gebouwd 250
Gebruik (Landen) Groot-Brittannië

De uit de Royal Aircraft Factory RE.5 ontwikkelde tweezitter Royal Aircraft Factory RE.7, die was ontworpen om zwaardere lasten mee te voeren, werd beschouwd als zijnde geschikt voor escorte- of verkenningstaken. De tweedekker met vleugels van ongelijke lengte, die aanvankelijk was voorzien van een Beardmore motor van 89 kW (120 pk), werd begin 1916 in Frankrijk geintroduceerd. men merkte al spoedig dat de RE.7 uitgesproken ongeschikt was om als escortejager dienst te doen, omdat de in de voorste cockpit ondergebrachte waarnemer/schutter over zo'n beperkt schootsveld voor zijn enkele Lewis beschikte, dat het wapen zo goed als ineffectief was. Er bestond echter geen twijfel over dat de RE.7 een behoorlijk grote nuttige lading kon meevoeren, zodat het type het effectiefst bleek te kunnen worden ingezet in de kwaliteit van bommenwerper, voortgestuwd door een RAF 4a Beardmore van 119 kW (160 pk). Circa 25% van de naar schatting 250 gebouwde exemplaren deden dienst in Frankrijk, en wel op effectieve wijze gedurende een drietal maanden in de zomer van 1916. Hun lage snelheid en plafond tijdens het meevoeren van een bommenlast maakten de RE.7's echter buitengewoon kwetsbaar vor aanvallen van vijandelijke jagers. Nadat het type uit de frontlijn was teruggetrokken, werden ze hoofdzakelijk ingezet door trainingseenheden, maar een aantal deed ook dienst voor experimentele taken, met name die van vliegend testplatform voor motoren. Sommige toestellen werden gebruikt als doelsleper, waarbij in de lucht kon worden gevuurd op een hoesvormige sleepzak, de RE.7 was waarschijnlijk een van de eerste vliegtuigen die voor dergelijke taak zijn ingezet.

Around Wikia's network

Random Wiki