Wikia

FS Casabianca 03.jpg

De Casabianca voor de kust van zijn thuisbasis Toulon.

In 1964 zette de Franse marine een 4000 ton metende aanvalsonderzeeër met kernvoortstuwing op de tekentafel. Het plan werd in 1968 geannuleerd voordat met de bouw werd begonnen. Daarna werd met een kleiner ontwerp begonnen op basis van de rompvorm van de dieselelektrische Agosta klasse en met ruwweg dezelfde vuurleidings-, torpedolancerings- en sonardetectiesystemen.

De resulterende SNA72 klasse of Rubis klasse, die te Cherbourg gebouwd werd, is de kleinste SSN in operationele dienst ter wereld en dankt zijn ontstaan aan de ontwikkeling van een klein integraal reactor- en warmte-wisselaarsysteem van 48 MW, dat twee turbo-dynamo's en een hoofd-elektromotor van energie voorziet. De rompdiepte werd vergroot ten opzichte van de Agosta klasse, zodat de boot dezelfde driedeks-indeling kon krijgen als grotere SSN's. De voorste duikroeren van de Agosta's werden naar achteren verplaatst om de wendbaarheid onder water te vergroten.

OperationeelEdit

De eerste boot, de Rubis, werd in Cherbourg in 1976 op stapel gezet en in februari 1983 in gebruik genomen. Er volgden tussen 1984 en 1987 nog drie boten, de Saphir, de Casabianca en de Émeraude.

De Franse marine had aanvankelijk twee eskaders willen uitrusten met deze SSN's. Het ene moest vanuit Brest de Franse SSBN-basis beschermen, en het andere moest in Toulon worden gestationeerd. Uiteindelijk werden alle boten in Toulon ondergebracht, evenals de beide opvolgers, de Améthyste en de Perle. Ze opereren echter allemaal regelmatig in de Atlantische Oceaan.

Oorspronkelijk hadden de Rubis-klasse boten een anti-oppervlakteschiptaak. De maximale veerduur wordt onder meer bepaald door de hoeveelheid voedsel die kan worden meegenomen, en ligt rond de 45 dagen.

Alle boten hebben versies van de F 17 en L5 torpedo's aan boord en zijn vanaf medio jaren tachtig uitgerust met onderwater te lanceren SM.39 Exocet antischipraketten.

Begin jaren negentig kwamen de Améthyste en Perle in de vaart. Ze hebben ongeveer dezelfde basisindeling, maar zijn zo'n twee meter langer. Deze nieuwe boten hadden primair een anti-onderzeeërtaak. Ze hebben een meer geavanceerde sonar- en elektronicasuite en zijn stiller dan hun voorgangers.

Van 1989 tot 1995 zijn de eerste boten opgewaardeerd volgens het AMETHYSTE moderniseringsprogramma, dat ze evenwaardig maakt aan hun opvolgers. De afkorting staat voor AMÉlioration Tactique HYdrodynamique Silence Transmission Écoute, verbetering tactiek, hydrodynamica, transmissie en stiltekarakteristiek.

Momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe, grotere klasse SSN's, die na 2010 in de vaart zal komen.

Specificatie Rubis klasse
Type: Kernaanvalsonderzeeër.
Bouwfirma: DCNS.
Kiel: Rubis (1976), Saphir (1979), Casabianca (1981), Émeraude (1982), Améthyste (1983), Perle (1987).
Te water: Rubis (1979), Saphir (1981), Casabianca (1984), Émeraude (1986), Améthyste (1988), Perle (1990).
In dienst: Rubis (1986), Saphir (1984), Casabianca (1987), Émeraude (1988), Améthyste (1992), Perle (1993).
Waterverplaatsing: 2385 ton aan de oppervlakte ; 2670 ton onder water.
Afmetingen: Lengte: 72,1 m ; Breedte midscheeps: 7,6 m ; Diepgang: 6,4 m.
Aandrijving: 1x hogedruk-waterreactor van 48 MW ; 2x turbo-dynamo's ; 1x elektromotor van 7 MW ; 1x SEMT Pielstick 8 PA 4V 185 SM dieselmotor ; een schroefas.
Snelheid: 18 knp (33,3 km/u) aan de oppervlakte ; 25 knp (46,3 km/u) onder water.
Duikdiepte: 300 m normaal ; 500 m maximaal.
Elektronica: Een Kelvin-Hughes oppervlaktezoekradar ; een DMUX 20 multifunctionele sonar en een DSUV 62C passieve gesleepte sonar ; een ARUR 13/DR 3000U ESM-systeem.
Bewapening: 10x F 17 draadgeleide antischiptorpedo's en/of L5 mod.3 ASW torpedo's ; 4x SM.39 Exocet raketten of maximaal 28 TSM35 10 grondmijnen.
Bemanning: 66.
Boten: Rubis (S601), Saphir (S602), Casabianca (S603), Émeraude (S604), Améthyste (S605), Perle (S606).

Around Wikia's network

Random Wiki