Wikia

Rumpler C.I 004.jpg

Een latere Rumpler C.I.

Het vroege succes met de Rumpler B.I en de voor de Duitse marine daaruit ontwikkelde watervliegtuigen, zette het inmiddels tot Rumpler Flugzeugwerke omgedoopte bedrijf aan tot het ontwerpen van een tweezits tweedekker in de categorie C.I (gewapende verkenner). De Rumpler C.I, die een gelijkenis vertoonde met de B.I en evenals dit type, een karakteristieke Taube-staarteenheid had behouden, had een vast staartslede-onderstel en open cockpits waarvan de achterste was bestemd voor de waarnemer/schutter. De voortstuwing bestond uit een 119 kW (160 pk) Mercedes D.III lijnmotor. De eerste testvluchten lieten er weinig twijfel over bestaan dat het bedrijf met een geslaagd ontwerp voor de dag was gekomen. De evaluatie door de militaire autoriteiten leidde dan ook tot wat toen werden beschouwd als grote bestellingen. Er zijn geen productiegegevens bewaard gebleven, maar wel is vastgelegd dat al in oktober 1916 circa 250 C.I's en C.Ia's (een verbeterde uitvoering die alleen afweek door de ingebouwde 134 kW (180 pk) Argus) in dienst waren. Het is bekend dat de productie werd voortgezet tot juni 1917. Het is duidelijk dat er honderden machines zijn geproduceerd, een totaal dat de productiecapaciteit van de Rumpler-fabriek te boven ging. De beide varianten zijn dan ook eveneens vervaardigd door de onderaannemers Germania Flugzeug-Werke, Märkische Flugzeug-Werke, Hannoversche Wagonfabrik en Albert Rinne Flugzeug-Werke. Daarnaast ontwikkelde de Bayerische Rumpler-Werke een door een Benz Bz-III motor van 112 kW (150 pk) voortgestuwde tweezits trainer met dubbele besturing.

Toen de C.I in 1915 aan het Westelijke front werd geintroduceerd, was het enkele Parabellum-machinegeweer in de cockpit van de waarnemer, gecombineerd met het prestatieniveau van het type, voldoende om een redelijke vrijwaring te bieden tegen een vijandelijke aanval. Toen de geallieerde jager/verkenners echter capabeler en agressiever werden, werd een LMG 08/15 machinegeweer voor de vlieger toegevoegd. Uiteindelijk werden het type echter teruggetrokken van het Westelijke front en vervolgens overgebracht naar Macedonië en Palestina. Zo speelde een kleine strijdmacht van in het begin 1917 in Palestina opererende C.I's een vitale rol bij de slag om Gaza. Naast de voor operaties aan het Westelijke front opererende C.I's ontwikkelde Rumpler ook een 6B 1 watervliegtuig-versie voor de Duitse marine. Dit model, dat ten opzichte van de C.I slechts verschilde door de gemonteerde drijvers, werd in de productie opgevolgd door de zo goed als identieke, maar van de herziene staarteenheid van de C.IV voorziene 6B2. De gezamelijke productie van beide versies voor de Duitse marine, die ze inzette voor de luchtverdediging van watervliegtuig-stations, bedroeg 98 exemplaren. Na de oorlog werd een aantal voormalig militaire C.I's omgebouwd voor een taak als passagiersvliegtuig.

VariantenEdit

  • Rumpler C.I: Versie met een Mercedes D.III motor van 118 kW (160 pk).
  • Rumpler C.Ia: Versie met een Opel-Argus As.III motor van 132 kW (180 pk).
Specificatie: Rumpler C.I
Type: Verkenner/ vliegtuig voor algemene doeleinden.
Bouwfirma: Rumpler Flugzeug Werke
Eerste vlucht: 1915.
In dienst: 1915.
In productie: 1915-1917.
Afmetingen: Lengte: 7,85 m ; Spanwijdte; 12,15 m ; Hoogte: 3,05 m ; Vleugeloppervlak: 35,70 m².
Motor: Een Mercedes D.III watergekoelde lijnmotor van 118 kW (160 pk).
Prestaties: Max. snelheid:150 km/u ; Plafond: 5000 m ; Vliegduur: 4 uur.
Bewapening: 1x vaste voorwaarts vurende 7,92-mm LMG 08/15 machinegeweer, 1x 7,92-mm Parabellum MG14 machinegeweer op een Schneiderring, 100 kg lichte bommen.
Bemanning: 2.
Gebruiker(s): Duitsland, Polen, Turkije, Letland (naoorlogs), Joegoslavië (naoorlogs).

Around Wikia's network

Random Wiki