Wikia

Rumpler

Een Rumpler C.VII.

Rumpler werkte voortdurend aan de hoogtebereik-prestaties van het C-Type. De evaluatie van gevechtsraporten wees immers uit dat hun capaciteiten om op grote hoogte te opereren ze buiten bereik kon houden van geallieerde jagers. Een uit het Rumpler C.V ontwikkelingsvliegtuig afgeleide interimversie bestond uit een Rumpler C.III airframe met een Mercedes D.IVa motor van 194 kW (260 pk). Er vloeiden geen significante verbeteringen voort uit deze ingreep, wat leidde tot het voorstel om een motor met hoge compressie te gebruiken die zijn opgegeven vermogen tot op grotere hoogten kon handhaven. Eind 1917 werd dan ook de Rumpler C.VII uitgebracht, een model dat in feite bestond uit een Rumpler C.IV airframe met Maybach Mb.IV lijnmotor. Het opgegeven startvermogen lag circa 8% lager dan dat van de Mercedes D.IVa van de Rumpler C.IV, maar dit vermogen werd gehandhaafd tot een hoogte waarop de Mercedes beduidend minder pk's leverde. De C.VII, die op zijn krachtbron na zo goed als identiek was aan de C.IV, bleek een waardevol langeafstands verkenningsvliegtuig. Er werd spoedig een gespecialiseerde uitvoering ontwikkeld voor fotoverkenning op grote hoogte. Dit als de Rumpler C.VII Rubild bekende toestel week af door de afwezigheid van het standaard geïnstalleerde voorwaarts vurende machinegeweer, en, om het gewicht tot een minimum te beperken, door de afwezigheid van alle uitrustingsstukken die gemist konden worden.Daardoor kon het toestel opereren op hoogten waarop het nagenoeg immuun was voor onderschepping.
Specificatie: Rumpler C.VII Rubild.
Type: Verkenningsvliegtuig.
Bouwfirma: Rumpler Flugzeugwerke.
Eerste vlucht: 1917.
Afmetingen: Lengte: 8,20 m ; Spanwijdte: 12,55 m ; Hoogte: 3,40 m ; Vleugeloppervlak: 33,60 m².
Gewicht: Leeg: 1050 kg ; Max. startgewicht: 1485 kg.
Motor: Maybach Mb.IVa lijnmotor van 179 kW (240 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 175 km/u ; Plafond: 7300 m ; Vliegduur: 3'30" (+/- 585 km).
Bewapening: 1x Parabellum 7,92-mm machinegeweer op een beweegbare affuit in de achterste cockpit.
Bemanning: 3.
Gebruiker(s): Duitsland, Zwitserland.

Around Wikia's network

Random Wiki