Wikia

SIA Ambrosini S.7
S7.jpg

Prototype Ambrosini Super S.7

Type

Lestoestel

Land van herkomst

Italië
Bouwfirma SAI Ambrosini
Ontwerp Sergio Stefanutti
Gebruiker(s) Regia Aeronautica Italiana (na 1946: Aeronautica Militare Italiana)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 8,17 m. / 8,79 m. / 2,80 m. / 12,80 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 1105 kg. / 1317 kg.
Motor(en) Alpha Romeo 115Ter lijnmotor van 168 kW (225 pk)
Bewapening geen
Bemanning 2
Gebouwd 2 prototypes en 10 SAI Ambrosini 7, 145 Ambrosini S.7 (na-oorlogs)
Gebruik (Landen) Italië

Sergio Stefanutti ontwierp tussen oktober 1938 en april 1939 de Ambrosini SAI 7, een snelle tweepersoons eendekker voor toerdoeleinden. Zonder twijfel was de S.7 één van de best uitziende sportvliegtuigen ooit ontworpen, een slanke laagdekker met een vrijdragende vleugel, geheel van hout en met een geheel intrekbaar landingsgestel. De eerste twee toestellen waren speciaal gebouwd om deel te nemen aan de prestigieuze IV Avio Raduno del Littorio wedstrijd voor tourvliegtuigen, en zij vlogen voor de allereerste keer slechts enkele dagen voordat de wedstrijd begon op het vliegveld van Rimini op 15 juli 1939. Het hoogtepunt van de wedstrijd was een snelheidsrace, en juist voor dat doel waren de beide vliegtuigen voorzien van een gestroomlijnde glazen kap tussen de neus en de normale overkapping van de cabine. Alhoewel de SAI.7's de wedstrijd niet wonnen, maakten ze een diepe indruk op de Italiaanse autoriteiten, in het bijzonder nadat één van de toestellen een internationaal snelheidsrecord over 100 km verbeterde op een gesloten circuit op 27 augustus 1939. Gedurende de Tweede Wereldoorlog hoorde men weinig van de S.7, hoewel de experimentele SAI.107, SAI.207 en de SAI.403 lichtgewicht jagers ontwikkeld waren op basis van dit model en er 10 toestellen van een militaire trainersversie van de tweepersoons SAI.7 in 1943 waargenomen werden. SAI Ambrosini begon een enigszins gemoderniseerde uitvoering op grote schaal te produceren in 1949. In de naoorlogse versie werden de 209 kW (280 pk) Hirth HM.508D motor van een recordvliegtuig en de 209 kW (280 pk) Isotta-Fraschini Beta RC-10 van de militaire versie vervangen door een Alpha Romeo motor, maar behalve enkele detailverbeteringen waren er maar weinig grote veranderingen.

De meeste van de 145 Ambrosini S.7's uit de naoorlogse periode, waarvan enkele gebouwd waren in een eenzitter uitvoering, werden als lestoestel op de vliegtrainingcentra verbonden aan het hoofdkwartier van de Aeronautica Militaire. Naast de toepassing voor militaire doeleinden, waar in 1956 een einde aan kwam, nam de S.7 met veel succes aan velerlei wedstrijden deel. Leonardo Bonzi vestigde internationale records over de 100 km en 1000 km op 21 december 1951, met een gemiddelde snelheid van 367,36 km/u en respectievelijk 358,63 km/u.

VariantenEdit

  • Ambrosini SAI.7: Eendekker racevliegtuig met een 209 kW (280 pk) Hirth HM.508D motor, 2 gebouwd.
  • Ambrosini SAI.7 trainer: Tweepersoons trainingstoestel voor gevechtsvliegers uit 1941 met een conventionele gesloten cockpit, uitgerust met een Isotta-Frashini Beta RC.10 lijnmotor van 209 kW (280 pk), 10 gebouwd.
  • Ambrosini SAI.107: Experimentele jager uit 1941 met een Isotta-Fraschini Gamma lijnmotor van 403 kW (504 pk), 1 gebouwd.
  • Ambrosini SAI.207: Een verdere ontwikkeling van het 107 model met een Isotta-Fraschini Delta RC.40 V-motor van 560 kW (750 pk), 15 gebouwd van een order voor 2000 stuks.
  • Ambrosini SAI.403 Dardo (pijl): Een op basis van het S.207 model ontwikkelde versie met een Isotta-Fraschini Delte RC.21/60 motor van 560 kW (750 pk), 1 gebouwd van een order voor 3000 stuks.
  • Ambrosini S.7: Naoorlogse versie, ontworpen als een een- of tweepersoons trainings- of toervliegtuig, 145 gebouwd.
  • Ambrosini Super S.7 Supersette: Een krachtiger uitvoering van de S.7, die voor de eerste keer in 1952 gebouwd werd, uitgerust met een De Havilland Gipsy Queen 70 lijnmotor van 261 kW (350 pk), een gewijzigde vleugel en grotere afmetingen. Eén exemplaar had een kortere achterromp en was uitgerust met een Alpha Romeo 121 RC motor van 298 kW (400 pk), terwijl een andere in het kader van het ontwikkelingsprogramma voor het Aerfer Sagittario lichtgewicht straaljager voorzien was van pijlvormige vleugels, 10 gebouwd.

Around Wikia's network

Random Wiki