Wikia

Samil20.jpg

Deze SAMIL 20 4x4 lichte vrachtwagen heeft de standaard vrachtwagenconfiguratie.

In de jaren zeventig ontwikkelde Zuid-Afrika een hele serie van terreinvrachtwagens ter vervanging van oudere voertuigen. Dit waren de SAMIL 20 4x4, de SAMIL 50 4x4 en de SAMIL 100 6x6.

De naam in de aanduiding betekent South African Military (SAMIL), terwijl het getal in de aanduiding het laadvermogen aangeeft: 2,5 of 10 ton. De wagens werden gebouwd door het bedrijf TruckMakers. Dit bedrijf bestaat nu niet meer.

Eerste versieEdit

De eerste versie was de SAMIL 20 Mk 1, gevolgd door de verbeterde SAMIL 20 Mk 2, met een andere motor en een aangepaste transmissie. In 2003 waren deze wagens nog steeds op grote schaal in gebruik bij het Zuid-Afrikaanse leger.

De SAMIL 20 heeft een motor met een handgeschakelde versnellingsbak en een overbrenging met twee snelheden, een cabine met een struikenscherm voorop, een afneembare kap en een voorruit die naar voren geklapt kan worden om de hoogte van de wagen te verminderen voor luchttransport. De laadruimte achter heeft een omlaag slaande achterklep, afneembare bogen en een canvas kap. In het midden van de laadbak staan naar buiten gerichte banken die snel verwijderd kunnen worden als er vracht vervoerd moet worden. De SAMIL 20 heeft een nominaal laadvermogen van 2000 kg, en kan een aanhanger voorttrekken.

Er zijn talrijke SAMIL 20 varianten, waaronder een containercarrier en lichte reparatiewagens. Sommige waren ook uitgerust met een gepantserde cabine, terwijl het chassis gebruikt is als basis voor een tegen mijnen gepantserd voertuig.

Specificatie: SAMIL 20.
Type: Lichte vrachtwagen voor algemene taken.
Bouwfirma(s): Truck Makers-Pretoria, Drakensberg Truck Manufacturers-Wallmannsthal, N1 Trucks-Wallmansthal en Transvaal Motors-Boksburg.
Prototype: 1979.
In productie: 1979-1992.
Afmetingen: Lengte: 5,69 m ; Breedte: 2,44 m ; Hoogte (cabine): 2,82 m.
Gewicht: 7700 kg ; Max. laadvermogen: 3200 kg ; Min. off-road laadvermogen: 2000 kg.
Motor: Een watergekoelde zescilinder Deutz F6L 913 dieselmotor van 79 kW (106 pk).
Prestaties: Snelheid: 85 km/u ; Actiradius: 800 kg.
Bemanning: 1 + 1.
Doorwaaddiepte: 1,2 m.
Hellingshoek: 70°.
Gebruiker(s): Zuid-Afrika.

Around Wikia's network

Random Wiki