Wikia

0004hd9

Een SIBMAS in dienst bij het Maleisische leger.

Midden jaren zeventig begon het Belgische bedrijf B N Constructions Ferroviaires et Métalliques op eigen initiatief met de ontwikkeling van een 6x6 pantserwagen met een aantal courante en bewezen commerciële onderdelen. Het eerste van twee SIBMAS prototypes werd in 1976 voltooid, en een ervan werd door het Maleisische leger getest.

Maleisië selecteerde twee voertuigen, de West-Duitse Thyssen Henschel Condor 4x4 en de SIBMAS 6x6. De eerste SIBMAS werd in 1983 geleverd. De order bestond uit respectievelijk 24 en 162 exemplaren van de SIBMAS ARV gepantserde bergingsvoertuig met lier en kraan, en het SIBMAS Armoured Fire Support Vehicle 90. Dit laatste heeft een tweepersoons Cockerill-koepel met een 90-mm Cockerill Mk III kanon, een 7,62-mm coaxiaal en een 7,62-mm AA machinegeweer, en is uitgerust met een OIP vuurleidingssysteem.

De romp van de SIBMAS is een geheel gelaste stalen constructie die de bemanning volledige bescherming biedt tegen handvuurwapens en granaatsplinters. De bestuurder zit vooraan in het voertuig; het compartiment voor de bemanning is in het midden en de motor zit links achterin. Een gangetje leidt van het troepencompartiment naar de deur in de rechterachterzijde van de romp.

ToegangsdeurenEdit

Er zitten deuren in alle zijden van de romp, en luiken boven in het troepencompartiment. In sommige modellen kunnen geschutspoorten en/of kijkgaten gemaakt worden in de zijwanden en de achterzijde van het troepencompartiment. Indien nodig kan het voertuig uitgerust worden met een hydraulisch aangedreven lier om het voertuig zelf of een ander voertuig los te trekken.

Het basismodel is zonder aanpassing volledig amfibisch, en wordt in het water door zijn wielen tot maximaal 4 km/u voortgestuwd of optioneel door twee aan de achterzijde gemonteerde schroeven tot een maximale snelheid van 11 km/u. Andere opties zijn nachtzichtapparatuur, airconditioning, verwarming en een NBC-systeem.

Er was nog een aantal andere bewapeningsopties, waarvan de meeste gebaseerd waren op Franse koepels en vuurleidingssystemen, maar daar waren geen orders voor geplaatst toen de SIBMAS uit productie genomen werd.

VariantenEdit

  • SIBMAS AF SV-90: Armoured Fire Support Vehicle met een tweepersoons Cockerill-koepel met een 90-mm Cockerill Mk III kanon, een 7,62-mm coaxiaal en een 7,62-mm AA machinegeweer, en is uitgerust met een OIP LRS-5 vuurleidingssysteem. 162 zijn er gebouwd.
  • SIBMAS ARV: Armoured Recovery Vehicle met schoppen aan voor- en achterzijde, een lier met een capaciteit van 20.000 kg en een kraan met een capaciteit van 10.500 kg. 24 zijn er gebouwd.
Specificatie: SIBMAS
Type: Pantserwagen.
Bouwfirma: B N Constructions Ferroviaires et Métalliques
Ontwerp: Midden jaren 70.
In dienst: 1983.
Uit dienst:
Afmetingen: Lengte: 7,32 m ; Breedte: 2,5 m ; Hoogte: 2,24 m.
Gewicht: 14.500 tot 16.500 kg afhankelijk van de versie en bewapening.
Motor(en): Een zescilinder MAN D 2566 MK vloeistofgekoelde dieselmotor van 235 kW (320 pk).
Prestaties: Snelheid op de weg: 100 km/u ; Bereik: 1000 km.
Bewapening: Normaal: een 90-mm Cockerill Mk III kanon, een 7,62-mm coaxiaal en een 7,62-mm AA machinegeweer.
Doorwaaddiepte: amfibisch.
Hellinghoek: 70°
Verticaal obstakel: 0,6 m.
Overschrijdend vermogen: 1,5 m.
Bemanning: Voertuig: 3 + 11 soldaten.
Gebruiker(s): Maleisië.

Around Wikia's network

Random Wiki