Wikia

SIG 710-3.jpg

Een SIG 710-3 machinegeweer bevestigd op een SIG L810 veerdriepoot.

Het Zwitserse 7,62-mm SIG 710-3 machinegeweer is een wapen dat papier een van de beste uit zijn klasse lijkt te zijn. Ontwerp, constructie en betrouwbaarheid van het SIG-ontwerp zijn zodanig dat het marktleider zou kunnen zijn. Maar de werkelijkheid bleek anders. Dit veelbelovende ontwerp is nu uit productie genomen en doet alleen nog dienst in landen als Bolivië en bij de politiemachten van Brunei en Chili.

Subliem wapenEdit

De reden van dit vreemde verloop komt misschien doordat als de Zwitsers een wapen ontwerpen, ze dat volgens extreem hoge eisen doen. De Zwitsers produceren wapens met een enorm veel toewijding en hoewel men bij de befaamde Zwitserse horloges wèl bereid is flink te betalen, geldt dat niet voor machinegeweren, vooral als dergelijke wapens ook op simpele machines en met metalen stempelmallen kunnen worden geproduceerd.

De SIG 710-3 is de derde in een serie machinegeweren waarvan de eerste net na de Tweede Wereldoorlog werd geproduceerd. Simpel gesteld waren de eerste SIG 710's machinegeweerversies van het Zwitserse Sturmgewehr Modell 57 (aanvalsgeweer model 1957). Het machinegeweer heeft hetzelfde vertraagde roller- en blokkeersysteem als de CETME en Heckler &Koch wapens. Bij de SIG 710-3 is het systeem een vorm van vertraagde terugslag waarbij de kamer van groeven is voorzien om te voorkomen dat gebruikte hulzen vast blijven zitten. De eerste SIG 710's waren praktisch handgemaakte wapens die wel veel interesse opwekten maar weinig orders in de wacht sleepten. Er werden derhalve verschillende productiehulpmiddelen toegepast die erin resulteerden dat de SIG 710-3 gebruik maakte van enkele mallen.

De Zwitsers waren erg beïnvloed door de MG 42, en in de jaren na de oorlog produceerden ze verschillende ontwerpen die gebaseerd waren op eigenschappen van deze MG-42. Het trekkermechanisme van de SIG 710-3 is hetzelfde als dat van de MG-42, alsook de munitietoevoer. Deze is zo efficiënt dat hij zonder problemen met Amerikaanse of Duitse schakelbanden kan opereren. Het afsluitersysteem is identiek aan dat van het Sturmgewehr 45, dat niet door het Duitse leger in gebruik genomen werd vóór de capitulatie in mei 1945.

De SIG 710-3 heeft evenwel veel originele Zwitserse eigenschappen, zoals de snel te vervangen loop. Er werden voor dit machinegeweer veel extra's ontwikkeld, zoals een stootveerdriepoot voor aanhoudend vuren. Speciale kenmerken als schaalvizieren en vizierkijkers werden ook geproduceerd. De SIG 710-3 kon uiteindelijk beschouwd worden als een van de meest geavanceerde mazchinegeweren. Het was voor SIG echter allemaal voor niets, want het hoge ontwikkelings- en productiekosten (gecombineerd met de strikte regels van de Zwitserse regering aangaande wapenverkoop) leidden ertoe dat het wapen voortijdig uit productie werd genomen.

Specificatie: SIG 710
Type: Machinegeweer.
Bouwfirma: Schweizerische Industrie Gesellschaft (nu: Swiss Arms AG).
Ontwerp: 1955.
Afmetingen: Lengte: 114,3 cm ; Lengte loop: 60 cm.
Gewicht: Geweer: 9,25 kg ; Zware loop: 2,5 kg ; Lichte loop: 2 kg.
Kaliber: 7,62-mm.
Vuursnelheid: Mondingssnelheid: 790 m/sec ; Cyclische vuursnelheid: 800-950 patronen per minuut.
Toevoer: Schakelband.
Gebruiker(s): Bolivië, Brunei, Chili, Liberia, Zwitserland.

Around Wikia's network

Random Wiki