Wikia

SMS Blücher
Blucher.jpg

Type

Gepantserde kruiser

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma Kaiserliche Werft, Kiel
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1907 / 1908 / 1909-1915
Gebruiker(s) Kaiserliche Marine
Specificatie

Bepantsering Waterlijn: 185 mm afnemend naar 90 mm, beschermdek: 35 mm, onderste beschermdek: 50 mm, geschutsplatform 150 mm
Bewapening 12 × 21 cm (8.3 in) SK L/45 kanonnen (6×2), 8 × 15 cm (5.9 in) SK L/45 kanons, 16 × 8.8 cm (3.46 in) SK L/45 kanons, 4 × 45 cm (17.7 in) torpedobuizen.
Vliegtuigen geen
Voortstuwing 3 groepen triple expansie stoommachines van 23.536 kW (31.562 pk)
Waterverplaatsing 15.500 ton standaard, 17.250 ton volgeladen
Snelheid/Bereik 25,4 knp / 6600 zeemijlen aan 12 knp
Bemanning 863

Einde

Gezonken tijdens de Slag aan de Doggerbank, 24 januari 1915

De SMS Blücher, het enige schip uit de Blücher klasse, is een duidelijk voorbeeld van een geflopt oorlogsschip dat haastig geproduceerd werd als tegenmaatregel voor een verkeerde opgevatte dreiging van en rivaliserende mogendheid. De Britten bouwden hun eerste slagkruisers in het grootste geheim, en verwezen hier opzettelijk naar met de misleidende naam 'pantserkruiser'. De echte pantserkruisers hadden een waterverplaatsing van ongeveer 13.500 ton en een ix van9,2-inch en 7,5-inch kanons. Het was gemakkelijk om de Duitsers te laten denken dat ze een schipbouwden van16.000 ton met acht 9,2-inch kanons. In werkelijkheid waren de schepen uit de Invincible klasse 17.230-tonners met acht 12-inch kanons.

Gedwongen tot een tegenreactie kwamen de onzekere Duitsers met de Blücher. Met zijn hoofdgeschut van twaalf kanons, in een zeshoekige uitvoering met zes torens net zoals de tijdgenoten uit de Nassau klasse, dachten de ontwerpers dat hij een veel zwaarder boordvuur had dan de Britse klasse. Niet alleen had hun 8,27-inch geschut een groter bereik dan het Britse 9,2-inch kanon, ook woog de boordbatterij van acht kanons zo'n 1130 kg, in plaats van de 862 kg van de naar verwachting vijf 9,2-inch kanons.

Op hun beurt liepen de Britten in hun eigen valstrik, ze dachten dat de Blücher veel meer vuurkracht had dan in werkelijkheid het geval was. Pas in 1908 vermeldde het gezaghebbende Brassey's Naval Annual het juiste aantal van zes torens, maar catalogiseerde ze als vier dubbele en twee enkele 11-inch batterijen, en matigde dit door de operking dat er 'hooguit' acht kanons van deze afmeting bij deze waterverplaatsing verwacht konden worden.

Maar zelfs toen de ware gegevens over de 'Invicibles' bekend waren, hadden de Duitsers weinig keus dan hun schip af te bouwen, een superpantserkruiser met een volledig gepantserde waterlijn, twee beschermende dekken en een snelheid van 26 knp.

De Blücher werd op grond van zijn formaat ingedeeld bij de slagkruiservloot van Hipper, hoewel hij langzamer en slechter bewapend was dan de overige schepen in die vloot. Bij de Slag op de Doggerbank in 1915 werd de Blücher achterin de Duitse vloot geplaatst, waardoor deze vertraagd werd. Toen de schepen van Beatty naderbij kwamen, boorden hun 12-inch granaten, die met een scherpe hoek insloegen, door beide beschermende dekken heen. Hiermee was het einde van de roemloze Duitse kruiser een feit.

Around Wikia's network

Random Wiki