Wikia

Rb05

Een RB05A.

De Saab RN05 was een eenvoudige, handmatig via radiobesturing geleide raket die door een groot scala van vliegtuigen kon worden afgevuurd. Het wapen was voornamelijk bedoeld voor inzet tegen doelen te land en ter zee. Maar onder bepaalde omstandigheden kon hij ook als lucht-luchtraket worden ingezet tegen bijvoorbeeld langzaam vliegende helikopters.

De raket had een cilindervormige romp. Deze was voorzien van lange, kruisvormig gemonteerde vleugels en in het verlengde daarachter eveneens kruisvormig gemonteerde stuurvlakken. De raketmotor met vloeibare brandstof was centraal aangebracht. De raket werd elektrisch voorverwarmd via het ophangpunt.

Na de lanceringEdit

De raket werd gelanceerd op een hoogte van 20 tot 50 meter. Daarna klom het vliegtuig tot een hoogte van 300 tot 400 meter, en de piloot leidde het wapen handmatig naar het doel, daarbij geholpen door fakkels aan de achterkant van de raket die het wapen goed zichtbaar maakten. De RB05 had een radio-onyvanger en werd radiografisch bestuurd. Als de raket eenmaal in de nabijheid van het doel was gekomen, zorgde een nabijheidsontsteking voor het ontsteken van de lading.

De Zweedse luchtmacht rustte zijn Saab AJ 37 Viggen aanvalsjagers en de Saab 105 lichte aanvalsjagers en trainers uit met de RB05. De productie begon in het begin van de jaren zeventig. Een doorontwikkelde versie met TV-doelgeleiding werd uiteindelijk niet in productie genomen.

Specificatie Saab RB05A
Type: Lucht-grondraket
Bouwfirma: Saab-Scania, Missiles and Electronics
In dienst: 1967-2005.
Afmetingen: Lengte: 3,6 m ; Rompdiameter: 30 cm ; Spanwijdte: 0,8 m.
Prestaties: Max. snelheid: Meer dan Mach 1 ; Bereik 8 km ; CEP: minder dan 10 m.
Aandrijving: Raketmotor met vloeibare brandstof.
Lanceergewicht: 305 kg.
Geleiding: Radiografisch.
Lading: Brisant-fragmentatie.
Gebruiker(s): Zweden.

Around Wikia's network

Random Wiki